20.01.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg til resirkulering i 2013 ble ca. 11,3 m dwt med tankskip. Dette er lavere enn 12,4 m dwt i 2012, noe forbausende i betraktning av det svake fraktmarkedet i lange perioder av året.

  VLCC.

Markedet i Midt-Østen Gulfen bedret seg igjen, og på time charter basis betyr det ca. $45.000 per dag for laster til Far East.

Suezmax.

Markedet steg nok et hakk og brakte inntjeningen for Vest-Afrika til USA opp i ca. $63/64.000 per dag på time charter basis.

Middelhavsmarkedet kan gi opp i $100.000 for en kort reise, og det nevnes at tåke i Bosporus forsinker skipene i området.

 Aframax.

Markedene i Atlanterhavet styrket seg videre. 70.000 tonn last fra Caribs til US Gulf kommer helt opp mot ca. $90.000 per dag.

Og laster innen Nordsjøbassenget er oppe i ca. $75.000 – det høyeste på mange år når det gjelder inntjening.

Per tonn rate fra Baltic til UK/Continent er på nesten $16,- - høyeste siden april 2013.

En lignende situasjon som for Suezmax i Middelhavet, gjelder også for Aframax med tall på over $100.000 per dag for korte turer.

I Østen er det ikke like bra, men Indonesia til Japan gir resultat på ca. $24.000 per dag, mens 55.000 tonn clean fra AG til Japan ligger helt nede på $6.000.

Periode. ST Shipping sluttet Smart Lady bygget 2011 116.715 dwt for ett år til $14.500 per dag.

 Product.

Raten for 37.000 tonn fra Europa til US Atlantic Coast bedret seg til nærmere $15.000 per dag. Men kombinasjonen med last tilbake fra US Gulf svekket seg til $19.000 på grunn av lavere fraktrate østgående.

Markedet for 50.000 tonn dirty fra Caribs til US Gulf nådde nye høyder, ca. $39.000 per dag.

Singapore til Japan – 30.000 t – var derimot ned med 5 poeng som gir t/c resultat på ca. $10.000 per dag.

Periode. Morgan Stanley sluttet Zagara 37.320 dwt bygget 2002 for 12 option 12 måneder til mid/low $13,000’s, Valero tok Neveska Lady 47.746 dwt bygget 2005 for ett år til mid $14.000’s Jan 14, Glenda Megan 47.147 dwt bygget 2009 ble sluttet til ST Shipping for 12 option 12 måneder til $15.000 per dag og Alia 35.669 dwt bygget 2003 ble chartret av Shell for ett år til $13.750 per dag.

LPG – VLGC.

Benchmark ruten fra Arabian Gulf til Chiba, Japan holder seg på over $60 per tonn  eller ca. $38/39.000 per dag på time charter for et moderne skip.

Det kontraheres. Denne gangen er det Petredec som bestiller 6 VLGC’er ved Koreas Hyundai HI for levering fra slutten av 2015. Men skipene skal allerede ha certepartier arrangert med Shell.

Det ventes at sanksjonene mot LPG eksport fra Iran kan bli løftet i nær fremtid. Det kan bety eksport av 7-8 laster per måned hvis det kommer tilbake til det som var normalt.

 Offshore.

AHTS markedet har svingt mellom £13.000 og £40.000 med de fleste rapporterte forretningene i £15/20.000 rangen. PSV’ene ble gjort i området £7.000/10.000.

 zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).