19.10.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Det fantastiske markedet fortsetter til tross for en roligere uke i Midt-Østen Gulfen. Teoretisk inntjening på time charter basis holder seg over $90.000 per dag for reiser til Far East. Det er tredje uken på rad over dette tallet. For å finne lignende må man tilbake til januar 2010, og før det til 2008. Inntjeningen i gjennomsnitt for flere VLCC trades ligger på ca. $55.000 per dag for 2015 per d.d. - en dobling fra 2014 nivået.

Periode. Shell sluttet Arion bygget 2001 308.459 dwt for 2 år til $42.500 per dag.

Suezmax.

Det hersker uvisshet omkring Nigerias ‘letter of comfort’, men markedet holder seg nær WS 80 for laster til Middelhavet som betyr ca. $40.000 per dag. For 2015 hittil ligger gjennomsnittsinntjeningen for Suezmax på ca. $44.000 per dag mot $27.700 for hele 2014.

Aframax.

Markedet for korte reiser i Nordsjøen er oppe i $38/39.000 per dag og høyest siden midten av juni.

Traden fra Indonesia til Japan bedet seg til ca. $36.000 omregnet til time charter.

For 2015 hittil ligger gjennomsnittsinntjeningen for Aframax på ca. $37.000 per dag mot $24.700 for hele 2014.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan holder seg uforandret på ca. $20.000 per dag i inntjening.

Periode. BP chartret to skip, Lady Henrietta og King Philippos, begge på ca. 111.815 dwt bygget i 2012 for 14-18 måneder til $29.000 per dag.

Panamax.

Ruten fra Caribbean til US Gulf bedret seg med 10 poeng til WS 120 denne uken som betyr time charter inntjening på ca. $22/23.000 per dag.

Product handy.

Laster fra UK/Continent til US Atlantic Coast har falt til ca. $12.000 per dag på t/c basis og har ligget under $20.000 i inntjening siden slutten av juli.

Kombinert med last tilbake til Europa fra US Gulf øker resultatet til $16.000 per dag.

LPG –VLGC.

Markedet var på vei oppover før det på nytt kom negativ input og usikkerhet igjen. Men nivåer på $83 per tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan – eller nær $80.000 i daglig inntjening er slett ikke å forakte.

Offshore.

Til tross for stadig økning i opplagsflåten gir det seg ikke utslag i bedring av markedsratene. Rapporterte slutninger tilsier at AHTS markedet ligger på ca. £5/7.000 nivåer og PSV på £3/4.000.

Det kan være interessant å se hva to PSV nybygg som nettopp er levert fra amerikanske skipsverft, har kostet: Cedar Ridge på 6.143 dwt $45 mill. og Harvey Power 5.397 dwt $55 mill. – bygget ved Halter hhv. Gulf Coast.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).