19.10.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Secondhandprisen (estimert) for 10 år gamle Panamax bulkers er med $9,5 mill. kommet ned på laveste prisnivå siden januar 2002. Det hører med til historien at kjøp av Panamax skip i tiden etter Asia krisene (1998) viste seg å bli perfekt timing forut for 2003-08 boom’en med ‘all-time-hi’ rater.

-

Salg. Tank.

Det meldes at flere skip kommer på markedet, noe som forhåpentligvis vil føre til flere rapporterte salg. Å dømme etter noen av salgene rapportert er det faktisk mulig at prisene tenderer noe nedover – kanskje overraskende i betraktning meget sterke fraktmarkeder.

VLCC. Barnes 298.306 dwt bygget 1996 Daewoo med ‘SS/DD due’ mars 2016 er solgt for $21 mill. til Østen kjøper. Skipet har vært brukt som lagerskip i Malaysia.

Suezmax. Alan Veliki 166.739 dwt bygget 2004 Brodosplit, Kroatia er solgt for $36 mill. til gresk kjøper. Prisen er lavere enn et salg som ble gjort i august.

Aframax. Elia 115.418 dwt bygget 2006 Sanoyas er solgt til pris under $34 mill. til gresk kjøper. Dette er også lavere enn ‘last done’. Skipet ble først solgt til høyere pris, men kjøper løftet ikke ‘subjects’.

Tinos Warrior 105.426 dwt bygget 1997 Namura er solgt for $10 mill. til Indonesia – visstnok for conversion.

Product. To Hyundai Mipo resalg rapporteres, bnr. 2468 på 50.000 dwt levering ex yard 2015 og bnr. 2469 på 47.000 dwt lever ex yard 2016 til Navios, Hellas – "for $37 mill. hver.

Baizo 47.094 dwt bygget 2004 Onomici, pump room type, er solgt for ca. $17,4 mill.

Elbtank Italy (IMO III) 36.993 dwt bygget 2006 Hyundai Mipo er omsatt for ca. $18 mill. til Maersk Tankers.

Salg. Bulk carriers.

Post-Panamax skipet Chiara 114.248 dwt bygget 2011 ved New Times i Kina er solgt til Golden Union, Hellas for ca. $12,5-13 mill. inkludert 5 års time charter.

Supramax. En bloc salg fra tyrkisk rederi av Valerie 56.788 dwt b. 2008 Jiangsu Hantong, Sophia D. 53.565 dwt b. 2008 Nam Trieu S.B, Florence D 53.538 dwt b. 2007 Ha Long Shipyard og Eleanor D 53.260 dwt bygget 2005 New Century S/Y – alle utstyrt med 4x36 t. kraner. Kjøper er Times Navigation, Hellas og prisen ca. $27 mill. en bloc., -- altså ganske lavt nivå.

En adskillig bedre pris oppnådde African Kookaburra 56.610 dwt bygget 2007 Mitsui Shipbuilding m/4x30,5 t. kraner, nemlig midt på $11 mill.-tallet.

Panamax. Moonlight 75.597 dwt bygget 2010 Jiangnan SY er omsatt for ca. $12,5 mill. (Hvorfor brukes stadig ordet ‘rundt’ i forb. med tall. FEIL). Nok en en svak pris for Kina-bygget skip.

Bonanza Kotobuki 75.051 dwt bygget 2012 Sasebo er solgt for $18 mill. til gresk kjøper. Brukbar pris, men lavere enn det som ble gjort f. eks. i august.

Forrige ukes salg av New Agility 76.623 dwt bygget 2001 Imabari til $6,3 mill. feilet, og skipet er nå solgt for $5,7 mill. til indisk kjøper.

Enda lavere pris: Pavian 74.716 dwt bygget 2001 Hudong, Kina gikk for$4,65 mill. til gresk kjøper med forbehold utfallet av inspeksjon av skipet.

Handysize. Pro Trader 34.682 dwt b. 2003 ved Tianjin Xingang, 4x30 t. kraner er solgt for $5,05 mill. til Aqua Holic på auksjon i India.

Demolition (resirkulering). Mens teoretikere (ref. Norges Rederiforbund: «we say, as the first shipowners association in the world, no to the beaching of ships» – ref Ukeblikk 24.8 og 31.8) kommer med sine utspill, er virkelighetens verden en annen. En demolition megler uttalte denne uken : «We do not recall a year when so many obstacles have been placed in front of the recycling industry, creating so much uncertainty and pressure. This has made the market generally lifeless» -- og «The sentiment has worsened in India with only 20 yards in Alang actually functioning out of a possible 200, a frighteningly low statistic».

Resultatet sikkerhetsmessig kan bli at overmodne resirkuleringskandidater fortsetter å flyte rundt på verdenshavene lenger enn de burde.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).