19.05.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Raten fra Midt-Østen Gulfen til Far East svekket seg til WS 34, eller ca. $6.000 per dag på time charter basis. Det siste tallet er det laveste siden begynnelsen av september.
Suezmax.
Til tross for mange ledige skip holdt raten seg uforandret fra Vest-Afrika til US Atlantic Coast med inntjening på ca. $8.500/9.000 per dag.
Markedet i Middelhavet var også uforandret.
Aframax.
Caribs markedet holder seg godt, men måtte likevel se nivået svekke seg noe til ca. $19.500 per dag for reiser til US Gulf.
Laster innen Nordsjøen var uforandret på ca. $6.500 per dag, mens i Middelhavet bedret situasjonen seg noe til c a. $11/12.000 per dag.
I Østen ligger markedet på ca. $18.000 for laster fra Indonesia til Japan.
Clean markedet er i fortsatt bedring for laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan med rater som tilsvarer time charter inntjening på $18/19.000 for 75.000 tonn og ca. $16.000 for 55.000 tonn størrelsen.
Periode. ATC har forlenget c/p med Stavanger Bliss bygget 2008 105.400 dwt for 12 måneder +/-30 dager til ca. $15.000.
Scorpio sluttet Lady M bygget 2003 115.418 dwt for ett år til $15.500 per dag netto levering Houston.
Products.
Mens det var uforandret på vel $6.000 per dag fra Nord-Europa til USAtlantic, svekket markedet seg fra US Gulf til Europa slik at rundtur resultatet for 2 lastereiser falt til ca. $10.500 per dag.
50.000 tonns laster fra Caribs til US Gulf steg videre til ca. $19.000 per dag i inntjening basis WS 145.
Singapore til Japan holder seg på $10.500 for 30.000 tonn laster.
Periode. ST Shipping sluttet Kaspar Schulte bygget 2004 72.652 dwt for ett år til ca. $14.500 per dag.
Targale bygget 2007 52.622 dwt fikk charter forlenget med Scorpio i direct continuation for 1 option 1 option 1 år til $14.500.
LPG – VLGC.
Til tross for ratefall til lavt på $80-tallet per tonn er nok de fleste rederiene fornøyd hvis dette nivået kan holde seg videre for laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan. Det gir ca. $65/67.000 per dag i time charter inntjening for moderne skip ca. 82.000 m3.
Markedet er fortsatt svært godt i områdene West of Suez, og det fører naturlig nok til ballasting fra andre områder.
På periode markedet har nok redere og befraktere vært langt fra hverandre i oppfatningen av markedet fremover. Et eldre skip er nå sluttet for 3 års t/c til ‘mid-high $900,000 /month’. Et moderne skip er også sluttet til lignende nivå, men det er for levering om ett år. Det skal også være gjort en forretning til flytende rate bundet til Baltic index.
LPG / ethylene joint venture fører til utøving av nybygg opsjoner.
Odfjell SE og beslektede selskaper av of Breakwater Capital og Oak Hill Advisors danner et J/V innen denne sektoren. I den forbindelse har Odfjell erklært opsjoner for fire 22.000 m3 LPG/E carriers ved Nantong Sinopacific for levering mellom 9/2016 og 6/2017. Kontraktsprisen er ca. $200 mill. totalt.
Det var i oktober 2013 at Odfjell kontraherte 4 x 17.000 m3 skip med levering mellom 10/2015 og 5/2016 med opsjoner for fire til. Det er altså disse opsjonene som nå er utøvet, samtidig som tydeligvis størrelsen er blitt økt.
Ingen tvil om at LPG er “in” for tiden.
Offshore.
Svake tall for anchorhandlerne med rig moves på både £9.000 og £8.000 per dag. PSVene er gjort til litt over £10.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).