19.05.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

LPG / ethylene joint venture fører til utøving av nybygg opsjoner. Odfjell SE og beslektede selskaper av Breakwater Capital og Oak Hill Advisors danner et J/V innen denne sektoren. I den forbindelse har Odfjell erklært opsjoner for fire 22.000 m3 LPG/E carriers ved Nantong Sinopacific for levering mellom 9/2016 og 6/2017. Kontraktsprisen er ca. $200 mill. totalt.

Det var i oktober 2013 at Odfjell kontraherte 4 x 17.000 m3 skip med levering mellom 10/2015 og 5/2016 med opsjoner for fire til. Det er altså disse opsjonene som nå er utøvet, samtidig som tydeligvis størrelsen er blitt økt.

Ingen tvil om at LPG er “in” for tiden.

Arbeid for nybygg. Höegh LNG Holdings Ltd og Egyptian Natural Gas Holding Company har inngått kontrakt for bruk a et nybygg av typen FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Skipet bygges ved Hyundai HI som en LNG import terminal i Ain Sukhna i Rødehavet. LOI er for fem år og ventes generere årlig EBIDA på ca. $40 mill. Oppstart ventes 3. kvartal 2014, og rederiet har til hensikt å bruke Höegh Gallant for prosjektet.

Technip ble tildelt en kontrakt av Marathon Oil Norge for utvidelse av subsea infrastruktur på Alvheim feltet på norsk kontinentalsokkel. Oppdraget inkluderer installasjon engineering, procurement, fabrikasjon, installasjon og forbindelse av spoler (korte rør) og beskyttelsesdekk, så vel som installasjon av et manifold. Technips operasjonssenter er i Stavanger og skal administrere og utføre prosjektet som er planlagt å være fullført i første halvdel 2016. Offshore kampanjene skal finne sted i 2014, 2015 og 2016 og skal utføres av Technips state-of-the-art diving support fartøy Skandi Arctic som kan arbeide effektivt gjennom vinteren i både konstruksjons- og diving modus. Skandi Arctic på 18630 GT ble bygget ved STX Søviknes i 2009 og gikk etter levering inn på åtte års kontrakt med Technip UK Ltd.

TTS Group har gjennom datterselskapet TTS Marine i Bremen signert fem nye kontrakter med en total verdi på 80 mill. kr. Den største kontrakten gjelder en komplett leveranse av lukedeksel systemer for to ConRo skip som bygges for en amerikansk kunde på et amerikansk verft. De øvrige kontraktene gjelder anker- og fortøyningsvinsjer av ulike typer. Kontraktene er inngått med Hanjin, Hyundai Mipo Dockyard og Hyundai HI for totalt 12 skip som bygges i Korea. Rederiene er fra Israel, Tyskland, Malaysia og Norge, mens skipstypene er PCTC, Container, LNG og LPG skip. Leveransene vil finne sted i tidsrommet 2014-2016.

Farstad i forbindelse med 1. kvartalsrapporten:

Den senere tids sterke fokus på kostnadsnivå og kostnadsutvikling i oljeindustrien offshore, har foreløpig ikke gitt seg merkbare utslag i redusert aktivitetsnivå offshore. Det er fortsatt forventninger til økt aktivitet i årene som kommer, både knyttet til leteaktivitet, installasjon og produksjon. Og ikke minst er det forventet økt aktivitet knyttet til inspeksjon, vedlikehold og reparasjon av subsea installasjoner.

For Nordsjømarkedet forventes det en sesongmessig bedring i markedsbalansen utover sommeren, noe som vil gi en bedring i ratenivået sammenlignet med et dårlig vintermarked. En permanent bedring i Nordsjømarkedet er imidlertid avhengig av at det skjer en netto avgang av tonnasje til andre markeder, spesielt gjelder dette for AHTS.

I forbindelse med 1. kvartalsrapporten opplyses at DOF Subsea flåten består av 28 skip i operasjon, hvorav hoveddelen er kontrollert av datterselskapet DOF Subsea. Selskapet opplyser at aktiviteten i prosjektmarkedet har generelt vært lavere enn forrige periode hovedsakelig på grunn av forventede sesongvariasjoner. Unntaket er virksomheten i Mexicogulfen. Utnyttelsesgraden for subsea prosjektflåten har i 1. kvartal vært på 70%. Prosjektaktiviteten i Nordsjøen har som forventet gått noe ned i denne perioden.

Norske og utenlandske lastebiler transporterte 3,6 mill. tonn gods over grensen i 1. kvartal 2014. Det er 10,6% mer enn i 1. kvartal i fjor. Bilenes nasjonalitet viser at 43% var norske, 6,3% var polske og samme andelen, 6,3%, var baltiske. Godsmengden kan settes opp mot sjøtransport av containers til / fra norske havner i 4. kvartal 2013 (1. kvartal tall foreligger ikke ennå) som var 1,49 mill. tonn – altså 41% av trailer transportene for 1.kv.2014 over grensen. (Kilde: SSB).

Solvang opplyser at LPG markedet i første kvartal var exciting med all-time high rater i VLGC segmentet, − faktisk nær dobling at tidligere rekord fra 2008. LGC flåten dro også nytte av det sterke VLGC markedet.

Electromagnetic Geoservices har inngått kontrakt til verdi NOK 10 mill. for 3D EM data acquisition i Barentshavet. Oppstart er i mai, og BOA Thalassa skal utføre oppdraget.

DOF Subsea AS opplyser total kontraktsverdi for noen nye shipping kontrakter men sier ikke et ord om perioden / lengden for oppdragene. For mange vil det være interessant å relatere inntektene (her NOK 475 mill.) til noe.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-19 var 15.636 tonn (14.590 tonn uken før) til pris kr. 42,03 (44,62) per kg. For første gang i år er man dermed på samme prisnivå som fjoråret på samme tidspunkt.

International Energy Agency (IEA) øker anslaget for global olje etterspørsel i 2014 til 1,32 mill fat/dag i sin siste månedsrapport. Den globale tilførselen av olje økte i april til 92,1 mfd der non-OPEC øker, mens OPEC andelen faller.

Som vi har vært inne på tidligere, er det forunderlig at en gruve-eier/avskiper skal kunne bestemme hvor mye kjøperne skal bestille. Men dette skjer for tiden med australske gruveeiere og kinesiske mottakere. Rio Tinto nådde målet på 290 mill tonn jernmalm per år, to måneder før planen, for sine Vest-Australia operasjoner. Selskapet vil starte neste fase med ekspansjon til 360 mtpå. Infrastrukturen skal være på plass innen sommeren 2015. I år har også andre australske jernmalm produsenter økt produksjonen, noe som vil drive den globale traden i år. Australia anslår at landets eksport av denne commodity skal øke med 16% i 2014 til 674 mill. tonn.

Kina produserte 68,8 mill. tonn stål i april ifølge offisielle data. Dette er 1,4 m.t. mindre enn i mars (som hadde rekord). Januar – april var totalt 271,9 m.t., opp med 2,7% fra samme periode i 2013.

Jernmalm prisen falt til laveste nivå på 20 måneder til $102,7 per tonn ifølge Steel Index. Det er en reduksjon på 23% siden årets begynnelse.

Omtrent alle indikatorene for økonomisk vekst i Kina falt i april. Det svært viktige boligmarkedet opplevde at salgene falt med 7,8% for årets første fire måneder fra samme periode i fjor. Investeringer i bygningsmasse er den viktigste enkeltfaktoren som påvirker det globale commodity markedet når det gjelder pris og etterspørsel, ifølge ekspertisen. I årets første tertial falt igangsatte konstruksjonsprosjekter med 22,1%, ifølge regjeringens tall. Moody’s Analytics estimerer at bygging, salg og innredning av leiligheter stod for 23% av Kinas GDP i 2013.

Tap på container shipping. Sør-koreanske Hanjin Shippings container divisjon tapte $35 mill. i første kvartal, mot $69 mill. i tap samme periode i fjor.

Taiwanske Yang Ming Marine tapte $53 mill. i første kvartal, selv om dette er en forbedring på 40% fra samme periode i fjor.

Wan Hai Lines (også Taiwan) som spesialiserer seg på intra-Asia trade, økte imidlertid fortjenesten til $22 mill. i 1. kvartal.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).