19.01.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Det har vært mindre aktivitet i Midt-Østen Gulfen, men ratene holder seg slik at inntjeningen ligger godt over $70.000 per dag på time charter basis for reiser til Fjerne Østen.

Markedet styrkes av det aktive markedet for lagerskip. For eksempel rapporteres det at Trafigura har chartret tre skip -- Cosglad Lake (297.388 dwt), Genmar Victory og Genmar Vision (begge ca. 312.000 dwt) for ett år til rater fra $45.000 til $38.000 per dag. Arenza XXVII 308.596 dwt ble også gjort for en lignende forretning til $40.000 per dag.

Suezmax.

En rolig uke men med fortsatt sterkt marked som gir ca. $48.000 per dag fra Vest-Afrika til USA og ca. $50.000 for lossing i Middelhavet.

Aframax.

Ratene styrket seg både for Caribs/US Gulf, inter-UK/Continet og Indonesia/Japan rutene til nivåer på ca. $43.000, $53.000 og $37.000 per dag.

Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan var litt ned til ca. $23.000 per dag.

Product. Traden fra Europa til US Atlantic Coast holdt seg på ca. $23.000 per dag og Singapore til Japan på ca. $20.000 (30.000 tonn).

50.000 tonn laster fra Caribbean til US Gulf økte med 20 WS poeng til 147,5 som betyr ca. $30.000 per dag på time charter basis.

LPG – VLGC.

Markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan bedret seg til ca. $64 per tonn og ca. $57.000 per dag på time charter. Det sies også at $70 pt ble betalt i slutten av uken. Det var laster til India som skaffet mest aktivitet.

Offshore.

Endelig noe bedring. Dagratene for anchor handlere tok seg opp men med varierende rater fra £10.000 til £40.000. Flere slutninger ble rapportert også for PSVer som i løpet av uken steg fra ca. £5.000 til en forretning på £16.500.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).