18.08.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Stor aktivitet førte til at ratene steg til ca. WS 55 for ruten fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen. Det gir ca. $36.000 per dag på time charter basis – beste resultatet på et halvt år.
Suezmax.
Her var det for få nye laster samtidig som mer tonnasje kommer i posisjon. Dette førte til at ratenivået fra Vest-Afrika til USAs østkyst ble liggende i ro på ca. $22/23.000 i daglig inntjening.
Aframax.
Markedet i Caribbean svekket seg betydelig , og inntjeningen falt fra $34.000 til vel $12.000 per dag for laster til US Gulf i 70.000 tonn størrelsen.
Nye laster fra Libya førte til bedre tilstander i Middelhavet der ruten fra Es Sider til Fos bedret seg fra under $10.000 til ca. $24.000 per dag.
Markedet internt i Nordsjøen falt noe til ca. $21.000 per dag på time charter basis.
I Østen ligger inntjeningen for 80.000 tonn fra Indonesia til Japan på ca. $28.000 tonn, mens clean laster 75.000 tonn fra AG til Japan gir ca. $24/25.000 per dag equivalent på time charter.
Product.
Det er fortsatt svake rater fra Europa til USAs østkyst – ca. $2.800 per dag, mens kombinert med last fra US Gulf tilbake stiger resultatet til ca. $10.000. Dette siste er ned med et par tusen fra de foregående ukene.
Markedet for 30.000 tonn fra Singapore til Japan fikk seg en opptur til $11/12.000 per dag.
Motsatt vei gikk det for 50.000 tonn laster fra Caribs til US Gulf med dramatisk nedgang til ca. $6/7.000 – etter å ha vært oppe på $33.000 per dag.
Periode. Cape Tankers sluttet Hellespont Pride og Hellespont Promise begge bygget 2007 på ca. 73.000 dwt for ett år til $15.500 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan svekket seg også denne uken og nå til ca. $100/105 per tonn, eller mellom $80.000 og $90.000 per dag på time charter basis for moderne skip på 82.000 cbm. Det ble gjort slutninger fra flere lasteområder som Vest-Afrika, Nord-Afrika og Houston i Atlantic samt Australia – i tillegg til AG.
På nybygningssiden kommer skal kinesiske selskaper ha signert LOIs for flere VLGC nybygg for 2016 leveringer, noe som bringer ordreboken for slike skip til over 100 enheter.
Offshore.
Flere AHTS skip ble rapportert til £17/19.000 per dag, mens rig moves betalte både £30.000 og £22.000. PSVene ble sluttet til nivåer fra £19.000 til £7.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).