17.02.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Capesize.

Spot markedet virker retningsløst p.t. Uken endte på ca. $8.370 i gjennomsnitt hvilket var litt lavere enn uken før.

Periode ratene holder seg imidlertid godt over spot markedet: NGMSailor 164.188 dwt bygget 1996 ble sluttet for ett år til $18.900 per dag til Mercuria. 

DS Charme 176.000 dwt bygget 2011 oppnådde $23.000 per dag levering Kina for 12-14 måneder.

Panamax.

Noe av det samme som ovenfor, og nivået ligger på ca. $10.500 per dag. Også her rapporteres periode forretninger:

Oriental Wise 81.601 dwt bygget 2011 ble sluttet for 2 år til $14.900 per dag til  Scorpio. Samme befrakter tok også Fiorela 81.501 dwt for 2 år. Her er levering passing Muscat outbound (fra AG) og rate $15.000 per dag. Scorpio har sikret seg opsjon på nok ett år til $16.000.

Supramax.

Markedet ser ut til å ha snudd og endte uken på $10.430 per dag etter å ha vært nede på $9.700.

Handysize skipet Charana Naree 33.720 dwt bygget 2005 ble sluttet for ett år til $11.000 per dag til Copenship. Levering er Dneprobugskiy i Ukraina, hvilket skulle bety at første oppdrag vil betale godt.

Short-sea.

Markedet har styrket seg til ca. $27 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men holder seg på $24,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).