17.02.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Opp igjen. Ruten fra Midt-Østen Gulfen til Far East ga oppsving til WS 62,5 og inntjening på ca. $46.000 per dag på time charter basis.
Suezmax.
Her fortsatte nedgangen, og inntjeningen for Vest-Afrika til USAs østkyst havner helt ned på $6.000-tallet ... Dette til tross for at noen befraktere startet å splitte VLCC laster til Suezmax størrelser. Nivået er bare en tiendedel av hva det var for fire uker siden.
Aframax.
Nedgang også her. Caribs til US Gulf har kommet ned på ca. $12.000 per dag.
Lasting og lossing UK/Continent er nå på ca. $7.500 på time charter basis. Det er bare tre uker siden man så $100.000 på denne traden.
Indonesia til Japan holder seg så vidt over $20.000 per dag.
Clean laster fra AG til Japan bedret seg til ca. $12.000 omgjort til time charter for 55.000 tonn last.
Time charter. Koch sluttet Swarna Jayanti bygget 2010 104.903 dwt for 6 måneder med opsjoner ytterligere 6 + 6 måneder til $15.000 per dag med $1000 mer for hver opsjon som benyttes.
Product.
Svakere tendenser. 37.000 tonn fra UK/Continent til USA Atlantic falt til $8.000/8.500 per dag, og rundtur nivået i kombi med US Gulf til Europa kom ned på ca. $15.500 per dag.
Dirty markedet Caribs/US Gulf 50.000 tonn falt også, men ligger likevel på over $23.000 per dag.
Singapore til Japan for 30.000 size var også svakere – ca. $6.500.
Periode. Flopec forlenget charter med Delphi 37.432 dwt bygget 2004 med ett år til $16.000 per dag. Alam Budi 47.065 dwt bygget 2001 ble tatt for 2 år av Morgan Stanley til $14.250 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet svakket seg videre, og nå til under $50 per tonn fra AG til Japan som betyr inntjening ned mot $23.000 per dag.
Phillips66 har bekreftet en ny stor eksportfasilitet i US Gulf for LPG eksport fra midten av 2016. Denne kan håndtere åtte VLGC skipninger per måned når igangsatt.
Offshore.
AHTS markedet ga svake dagrater, helt ned mot £10.000, mens PSVene derimot nyter godt av høyere tall, til og med over £20.000 per dag for enkelte.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).