17.02.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I forbindelse med en langsiktig kontrakt med Helix Energy Solutions Group, Inc. kontraherer Siem Offshore Inc. to brønnintervensjonsskip ved Flensburger shipyard i Tyskland. Befraktningskontrakten er for 7 år innledningsvis med opsjoner som kan føre til opp til totalt 22 år. Skipene blir av Salt Ship Design med 158 m loa x 31 m beam og bygges ihht MODU-class (Marine Offshore Drilling Units). Rederiets prosjektutgifter for to skip er ventet bli ca. $420 mill. Helix skal stå for topsides og skal lede integreringen av brønnintervensjonsutstyret ombord. Helix har på sin side gjort avtaler med Petrobras for innledende periode på 4 år pluss opsjoner. Første skip skal være klart for tjeneste innen midten av 2016.
Nordic American Offshore ( NAO ) kontraherer to PSVer av PX121 design ved Ulstein Verft for levering i januar 2015. Dette blir skip nr. 7 og 8 i porteføljen og verdien for disse åtte er over NOK 2 mrd ifølge rederiet. En megler oppgir prisen for de siste kontraktene til $44 mill. per skip.
Bourbon kontraherte en Anchor Handling Tug Supply vessel ved Vard for utrustning ved Vard Brattvaag og levering 1. kv. 2016. Skipet får lengde på 93,6m og arrangeres for ROV.
Boreal Transport kontraherte to gassferger ved Fiskerstrand Verft. Kontrakten med Finnmark fylkeskommune gjelder fra 1. januar 2016 til 31. desember 2025. Fergene blir av typen MM 55 FC LNG og måler 62,6 x 13,5 m med kap. for 100 passasjerer og 40 pbe.
Bold Tern Ltd. er tildelt kontrakt med USA selskapet Deepwater Wind Block Island LLC for å installere fem store 6 MW Alstom vindturbiner offshore Rhode Island, USA. Arbeidet skal utføres av Fred. Olsen Windcarriers jack-up fartøy Bold Tern. Kontrakten skal utføres i 3. kvartal 2016 med varighet på fast 65 dager pluss forlengelsesmulighet på opp til 48 dager.
DOF selskapene DOF Rederi og Waveney er tildelt tre nye kontrakter for Skandi Fjord, Skandi Marstein og Skandi Waveney. Total varighet er 24 måneder pluss opsjoner. Verdien er ca. NOK 100 mill. hvilket skulle bli ca. £14.000 per dag i snitt.
Farstad Shipping informerer om ikke mindre enn 12 nye befraktningskontrakter og/eller utøvelse av opsjoner under eksisterende avtaler på totalt ca. 2.850 dager til total verdi ca. NOK 630 mill. Det skulle bli ca. NOK 22.000 i dagrate i gjennomsnitt.
Nor Sun (AHTS) 1.673 dwt bygget 2006 Jaya S.B. & Eng, 8.000 bhp er solgt sammen med Normand Tonjer bygget 1983 3.200 dwt til utenlandske kjøpere. Salgene vil en regnskapsmessig gevinst for selger på ca. NOK 35 mill.
Technip er tildelt kontrakt av Statoil for future intervention services på Asgard Subsea Compression Stations. Tildelingen er en call-off opsjon under tidligere kontrakt. Technips operating center i Stavanger skal ta seg av kontrakten. Skipet North Sea Giant skal settes inn på kontrakten.
Farstad Shipping har solgt PSV Far Grimshader bygget 1983, UT 706 L, 3.225 dwt, og skipet ble overlevert 7. februar. Salget gir bokført gevinst på ca. NOK 15 mill.
TGS og WesternGeco har skrevet Letter of Award for charter av 12 streamer fartøyet Geco Eagle for 3D multi-client prosjekter i Nordvest Europa i løpet av sommersesongen 2014, ca. 3 måneders periode med opsjon 3 mndr.
TGS har også inngått avtale med SMNG for befraktning av Akademik Shatskiy for 2D multi-client projects på ca. seks måneder fra 1. april.
Electromagnetic Geoservices er tildelt Letter of Intent for kontrakt på min. $8,3 mill. for 1.000 km2 med “3D EM data acquisition, data processing, imaging and integration” for en klient i nordvest Afrika. Fartøyet BOA Thalassa skal mobiliseres for oppdraget.
Golden Ocean Group Limited kjøper tre Kamsarmax bulk carriers på 81.500 dwt bygget i Sør-Korea i 2012. Skipene skal overtas innen slutten av april. Prisen oppgis ikke, men i desember ble et lignende skip, også bygget i Korea, 2 år gammelt, solgt for $29,5 mill.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-6 var 13.053 tonn (13.784 tonn uken før) til pris kr. 45,62 (46,80) per kg.
Sinotrans Shipping bruker $161,6 mill. for å få bygget seks bulk carriers ved to kinesiske verft til det de mener er lave nybygningspriser. To av skipene blir på 78.000 dwt og skal bygges ved Jiangnan Shipyard, og fire er på 64.000 dwt og skal bygges ved Chengxi Shipyard. Alle skal leveres innen 2. halvår 2015.
Kinas import av jernmalm steg til 86,8 mill. tonn i januar, opp med 32% fra samme måned i fjor. Grunnen er lageroppbygging forut for Chinese Lunar New Year. Samtidig har australske avskipere økt produksjonen. Ser man på desember viser det seg av 78% av den australske eksporten gikk til Kina.
Antallet Panamax bulkers som venter på å laste korn i Brasil, har nådd over 60 skip mot bare 15 da januar startet og 40 skip på denne tiden i fjor.
SSY Capesize Iron Ore Port Congestion Index for Kina har falt med 4,5 dager i løpet av de siste to ukene (nyttårsfeiring?) til 3,3 dager – det laveste tallet på fire måneder.
Containers. Shanghai-North Europe ratene falt med $188 fra uken før til $1.379 pr teu ifølge SCFI etter å ha vært over $1.600 per teu de første seks ukene av 2014.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).