16.12.2013. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Markedet fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen holdt seg på over $50.000 per dag i time charter inntjening for fjerde uken på rad – denne uken nesten $53.000 pd.
Suezmax.
Ratene fra Vest-Afrika til US Atlantic fortsatte oppturen til høyeste nivå siden mai 2010 med inntjening på ca. $46/47.000 per dag.
Aframax.
Også her går det rette veien. Caribs til US Gulf er oppe i ca. $27.000 per dag, og lasting og lossing UK/Continent nådde høyeste nivå siden mars 2011 med ca. $42.000 per dag.
Indonesia til Japan steg også kraftig, til ca. $33.000 per dag på time charter basis.
Men det er synd å si at clean traden fra AG følger opp, for raten for 55.000 tonn til Japan er på ca. $15.000 per dag, - selv om også det er en forbedring fra uken før.
Time charter. Koch forlegnet c/p med Swarna Kamal 104.903 dwt med 6 måneder til rate $15.500 per dag.
Periode. ENI sluttet Pantelis 114.500 dwt bygget 2004 for ett år til $18.350 per dag.
Product.
Færre skip og flere laster økte raten fra Europa til US Atlantic for 37.000 tonn last til nærmere $13.000 per dag. Dette kombinert med US Gulf tilbake til Europa nådde $21.000 denne uken.
50.000 tonn fra Caribs til US Gulf bedret seg med 10 poeng, og inntjeningen ble da ca. $16.000 per dag.
Singapore/Japan traden holdt seg uforandret på ca. $12.000 på t/c basis for 30.000 tonn last.
Periode. Ocean Breeze 50.748 dwt bygget 2008 ble sluttet til Petrobras for ett år til $14.250 per dag.
LPG – VLGC.
Mens Atlanterhavet ser ut til å opprettholde de gode ratene, strever markedet i Midt-Østen Gulfen. For mange skip og for få laster er et velkjent fenomen i shipping. Det antas nå at time charter inntjeningen nå er kommet ned på $32/33.000 per dag (uten ventetid) for laster til Japan.
Ifølge Platts mener DNB Markets at hyrene for VLGCs kan stige til $2/300.000 per dag mot slutten av 2015 og videre fremover fra dagens $37.000 med åpningen av den nye Panama kanalen. Grunnen er spread i propanprisene mellom USA og Kina. Etterspørselen for slike skip ut fra USA vil øke fra 16 skip i 2013 til 78 skip innen 2017, ifølge rapporten, og mer enn 50% av volumet skal til Nord-Asia innen samme tidsrom, opp fra dagens ca. 20%.
DNB økte sin forecast for VLGC ratene i 2013-15 til $45.000 per dag for 2014, $60.000 for 2015 og $55.000 per dag for 2016, - opp fra tidligere anslag på $37.000 i perioden 2013-16.
USAs andel av den globale LPG traden er økende, fra 12% av eksporten fra top-9 eksportører i 2012 til 21% i 2013.
Offshore.
Anchorhandlere ble sluttet til både £70.000 og £70.000 for rig moves, mens PSVene måtte akseptere tall ned mot £5/6.000 tallet. Ett fartøy ble dog rapportert til £16.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).