15.12.2014 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Capesize.
Dette var den tredje uken på rad med nedgang, og nivået er kommet ned på laveste tall siden juni 2013 med $6.140 per dag – godt under driften for slike skip (selv uten finansutgiftene). Og dette skjedde etter at inntjeningen hadde vært over $20.000 i fire uker på rad. Så hva er det virkelige markedet – dagens eller det som var i november?
Futures markedet påvirkes også av spot, og nivået for 1. kvartal 2015 er nå på ca. $8.000, og for hele 2015 bare $12.250.
Periode. Noen har troen i behold, for Oldendorff har chartret to skip for ett års periode, begge i 175.000 dwt størrelsen, ett til rate ca. $12.800 og det andre til $14.000 per dag.
Panamax.
Markedet fortsatte nedturen, og nå til like under $8.000 per dag.
Supramax.
Denne sektoren gjør det minst dårlig, selv om markedet nå har glidd under $10.000 per dag. Men også dette er godt under break-even nivået basert på dagens nybygg priser.
Short-sea.
Ratene har kommet seg opp på ca. $25,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og ca. $21 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).