15.09.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Aker Oilfield Services har vunnet en $465 mill. kontrakt over fem år fra Petrobras for subsea intervention services offshore Brasil med Aker Wayfarer. Kontrakten starter i 4. kvartal 2016. Skipet skal i mellomtiden utstyres som subsea fartøy ved et norsk verft. Skipet ble bygget i 2010 som offshore service konstruksjonsskip ved STX Søviknes.
Odfjell Well Services har inngått rammeavtale med Statoil for seks år fra januar 2015 – pluss 2x2 års opsjoner. Avtalen dekker “Tubular running services” på noen av Statoils installasjoner på norsk kontinentalsokkel.
Electromagnetic Geoservices har vunnet en kontrakt til verdi $5,5 mill. med Petrobras for 3D EM data acquisition i Brasil. Survey skal utføres av skipet EM Leader.
PGS er blitt notifisert av Mitsubishi Heavy Industries Ltd. om at leveringen av de to siste nybyggene i Ramform Titan klassen blir forsinket med 2 til 4 måneder. Det betyr at de nye leveringsdatoene er 31. august 2015 og 31. januar 2016.
Ved å gjennomføre flere tiltak venter selskapet å kunne redusere CAPEX med ca. $50 millioner for 2014 og $100 millioner for 2015.
Boa Marine Services Inc. chartrer CSV Polar Queen for tre år fra april 2015 i direkte fortsettelse av dagens c/p. (Som vanlig med disse aktørene oppgis ikke rate of hire).
Technip er tildelt EPIC og lumpsum kontrakt av BP Trinidad and Tobago LLC for utvikling av Juniper prosjektet. Rør under kontrakten skal installeres av S-Lay pipelay vessel G-1200. Andre fartøyer fra Technip flåten skal også involveres.
Tanker Investments Ltd. erverver en 2011 bygget Aframax som vil få navnet Peak Spirit, for $46,15 mill. Flåten kommer dermed opp i 14 enheter.
United Arab Shipping Agencies (UASAC) annonserte en shipping deal med Hyundai Heavy Industries for bygging av 17 containerskip. Seks av skipene blir på 18.000 teu og resten 14.000 teu. Skipene skal leveres fra slutten av 2014 frem til 3. kvartal 2016.
Vale og China Ocean Shipping Co. har inngått avtale for Valemax typen på ca. 400.000 dwt. Vale skal overføre fire skip til Cosco og chartre dem tilbake for 25 år. Cosco skal også bygge 10 slike skip for skipning av Vales jernmalm. Dermed for denne typen skip omsider bedre tilgang til kinesiske havner.
Trøim forlater Seatankers og satser på Golar LNG og Seadrill. JF selger seg ned i Golar LNG. Hva gjør han så med Seadrill?
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-36 var 17.045 tonn (16.287 tonn uken før) til pris kr. 35,71 (34,87) per kg. I uke 36 i fjor var prisen 37,31.
Nedgangen i olje etterspørselsveksten er bemerkelsesverdig, mener International Energy Agency. Svakere økonomisk vekst i blant annet Europa og Kina fører til at IEA reviderer etterspørselsutsiktene for 2014 og 2015. Veksten har falt til under 500.000 fat/dag i andre kvartal – for første gang på 2,5 år. Status er svakere etterspørsel og mer enn nok av olje – til tross for den spente situasjonen i Irak og Libya. Brent olje for oktober levering har vært under $97 per fat. IEA anslår nå den globale etterspørselen til 92,6 mill. fat/dag for 2014 og 93,8 mfd for 2015.
Saudi Arabia, Opecs største produsent, kuttet produksjonen i august til 9,68 mfd grunnet lavere behov fra kundene. Saudi Arabias regjering uttalte at den ønsker seg en oljepris på minst $100 per fat, og produksjonskuttet i august kan være som svar på den fallende prisen. Landet ligger an til å eksportere 7,6 mfd i 2014 som er opp med 1% fra året før.
Det blir rapportert at en kinesisk kjøper har chartret inn en ULCC som lagerskip, og det spekuleres i om dette er på grunn av høyere forward priser for olje. Ca. 50 mill fat med råolje holdes p.t. som lagre ombord i tankskip i Sør-Afrika og Asia ifølge konsulentfirmaet Energy Aspects. Det er høyeste nivå siden 2008-09.
Slutten på ‘jern(malm) alderen’. Prisen på jernmalm har falt til den laveste på fem år med $82,20 per tonn. På topp var den over $180. Kombinasjonen av stadig økende produksjon og dalende etterspørsel (i Kina) kunne umulig bli den beste.
Kinas import av jernmalm falt med 9% fra juli til august med 74,9 mill. tonn. Likevel ligger importen nær 17% over fjoråret for årets første 8 måneder.
Kinas kullimport falt med 5% for perioden jan – august fra samme tidsrom i fjor.
Kinas import av råolje steg med 8% hittil i år, mens importen av olje produkter har falt.
Stålprisen faller – eksportprisen for hot rolled band falt til laveste siden oktober 2012 til $534 per tonn ifølge World Steel Dynamics’ Steelbenchmarker.
Tallet på Panamax skip som venter på lasting av korn i Brasil, falt til laveste nivå siden januar 2013 med 12 skip per 10. September, ifølge SSY. På samme tid i fjor viste ventelisten 93 skip.
OBO carriers (oil bulk oil) var en gang favoritten blant mange typer skip. Et fantastisk konsept som hvis man fikk kombinasjonene til, økte trading resultatet betydelig. Og konstruksjonen med double hull hadde disse skipene lenge før det ble tiltenkt for bulkers eller tankers. For å gjøre en lang historie svært kort: oljeselskapene likte aldri skipstypen som altså innebar bruk av de samme rommene for og vått som igjen betydde ekstra rengjøring av rommene hver gang man skiftet. Raten skulle gjerne være billigere enn for straight tankers. Kornbefrakterne var imidlertid lettere å hanskes med.
Men i dag er flåten – samt de som måtte være igjen av Ore/oilers – på vei til utslettelse. En gang i tiden påvirket faktisk Combination carriers både tank og bulk markedene. I 1979 utgjorde kombinasjonsflåten hele 33% av bulk carrier flåten i størrelse og 14,5% av tank flåten. Etter den tid har andelen falt, og er nå kun 0,8% henholdsvis 0,6% av bulk hhv. tank flåten.
Flåten for 34 år siden var på nær 50 mill. dwt mot i dag 4,2 mill. Bulk carriers flåten var den gangen 144 m dwt og i dag 747 mill. Tallenes tale er klare.
-
Mr. ‘I’:
I’m running a business, and I do that within the framework of rules and regulations. I do that within the rules of the sanctions as well. If it’s OK, then I do the business.
The geopolitical picture, I can’t manage that. That is managed by others. I repect it, and I spend time to understand what the consequences are. But if it’s possible for me to operate, then I operate. It’s business for me.
(Alf Ragnar Lovdal i North Atlantic Drilling i et intervju med Financial Times vedrørende avtalen med russiske Rosneft).
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).