14.09.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wintershall tildelte riggkontrakt for Mariafeltet til Odfjell Drilling og boreriggen Deepsea Stavanger. Kontraktsverdien er på ca. 1,5 mrd. kr. for 574 budsjetterte dager. Kontrakten omfatter boring av seks brønner på Maria med den halvt nedsenkbar boreriggen Deepsea Stavanger fra april 2017. I tillegg kommer en opsjon på ytterligere brønner.
Solvang ASA m/partnere kontraherte to nybygg LPG skip i 78.700 cbm størrelsen for levering i 2. henholdsvis 3. kvartal 2017. Solvang skal drive skipene og ha 30 prosent eierskap i disse. Beskjeftigelsen er allerede sikret gjennom time charter kontrakter med 10 års varighet til en “oil major”. Skipene får dagens Panama-kanal bredde 32,25 m, men det må vel kunne antas at når disse skipene leveres, er den nye og mye større Panama-kanalen i bruk. Da kan skip med max. bredde 49 m passere.
Den total ordreboken før den siste Solvang kontrakten lyder på 80 skip på 60.000 cbm og større, hvorav 18 fortsatt skal leveres i 2015 og 53 i 2016. Ordreboken i prosent av flåten er på 46% – altså ganske skremmende.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-36 var 17.227 tonn (17.353 tonn uken før) til pris kr. 43,03 (39,06) per kg.
Clarksons Research skriver at siden 1985 viser den publiserte Price assessment for 5 år gamle Panamax bulker at prisen har fluktuert mellom $5,5 mill. og $92 mill. og mener at det er få assets i den globale økonomien som kan fremvise denne type ekstrem prising i et likvid marked. Nå undrer mange seg på om dagens pris (ca. $17,5m) innebærer en god kjøpsmulighet. Ratio for secondhand i forhold til nybygg prisen har falt til under 70% som er langt lavere enn historisk gjennomsnitt på ca. 80%. Men er dagens timing riktig?
Gibson Shipbrokers er optimistisk for fraktmarkedet for nær fremtid og begrunner det med høy råoljeproduksjon med store volumer som må transporteres eller lagres (før videre forbruk). Videre vil løfting av Iran sanksjonene ha positiv effekt.
International Energy Agency mener at USAs skiferoljeproduksjon vil falle kraftig neste år etter priskollapsen, ifølge siste månedsrapport. Dermed kan det se ut som om Saudi Arabias tiltak om å skvise ut high-cost produsenter kan lykkes. IEA tror at produksjonen utenfor Opec vil falle med nær 500.000 fat/dag i 2016, og amerikansk skiferolje vil stå for 80% av fallet. IEA uttaler videre at oljeprisfallet betyr stengning av produksjon fra Eagle Ford i Texas til Russland og Nordsjøen. Og ‘The Opec effort to defend market share regardless of price appears to be having the intended effect’.
IEA mener at den globale olje etterspørselen ventes stige til 5-års høyeste på 1,7 mbd i 2015, før den faller til 1,4 mbd i 2016. Den totale oljetilførselen i Opec var 96,3 mbd i august og fører til fortsatt høyere supply enn etterspørsel – som igjen fører til lageroppbygging.
Goldman Sachs uttaler at mulighetene for at oljeprisen faller til ca. $20 per fat, øker.
Det mener også Pierre Andurand som har fått rett ved tidligere oljeprisfall, og som mener at oljeprisen vil falle videre, kanskje til under $30 per fat.
Det er snart tid for nye World Scale flat rater. Bunkers komponenten som går inn i ‘flat rate’ formelen, baseres på priser mellom oktober og september hvert år. Det ser ut til at bunkersprisene for det siste året har falt med ca. 40%. Det betyr at WS flat ratene for 2016 vil falle svært mye, og mest for de lange reisene med kanskje så mye som 26/29%, ifølge en ekspert. Da blir det vanskelig å sammenligne WS rater år for år.
Dårlig nytt for Tank. Russlands president Vladimir Putin besøkte Kina sist uke, og Rosneft undertegnet da en avtale med Kina som potensielt kan generere $30 mrd., ifølge rt.com. Rosnefts avtaler med kinesiske partnere kan komme opp i $500 mrd. over den neste 20 årene. Moskva og Beijing skal nå være i forhandlinger om økning av russiske oljeleveranser. Kina importerer nå 15 mill. tonn råolje fra Russland gjennom rørledning, og det er planer om en ny ledning. Ifølge nettstedet har Russland passert Saudi Arabia som største oljeleverandør til Kina.
Men Saudi Arabia har fortsatt grepet på det asiatiske markedet med 23,2% andel for råolje i første halvår 2015, ifølge Energy Information Administration. Saudi Arabia eksporterte i gjennomsnitt 4,4 mill. fat/dag råolje til de syv største trading partnerne i Asia i første halvår. Den totale importen for disse landene var i snitt 19,1 mfd, eller 700.000 f/d høyere enn tilsvarende periode 2014.
Verdens største produsent av jernmalm, Rio Tinto, uttaler at Kinas stålproduksjon vil vokse mer beskjedent de neste 15 årene, men etterspørselen vil vokse raskere i andre land i Sør-øst Asia pluss India. Rio Tinto anslår Kinas årsproduksjon til 1 mrd. tonn innen 2030, - fra dagens vel 800 mill.
Rivalen BHP Billiton mener at toppen for Kina vil ligge på 935 – 985 mill. tonn midt på 2020-tallet, - ned fra tidligere anslag på 1 mrd. tonn.
China Iron and Steel Association uttalte nylig at stålproduksjonen i landet nådde toppen i 2014, og at produksjonen har falt med 1,3% i første halvår 2015.
Kinas import av jernmalm falt med 1% år/år til 74,1 mill. tonn i august. Mindre byggeaktivitet bidro til 1,8% fall i Kinas stålproduksjon i perioden januar – juli.
Kinas kullimport falt med 7% år/år i august til 17,5 mill. tonn. Nedgangen i perioden januar – august er på hele 31% fra samme periode i fjor.
Verdien av Kinas import falt med 14,3% år/år i august målt i renminbi, mens eksporten falt med 6,1% år/år. Handelsoverskuddet steg med nesten 40% fra måneden før.
Container volumet fra Fjerne Østen til Europa falt med 7% år/år i august til 1,3 mill. teu. Dette er den femte måneden på rad med nedgang. For årets første syv måneder falt volumet med 4% fra samme periode i fjor – til 8,6 mill. teu.
Saudi Arabia planlegger en massiv kanal gjennom Yemen for å kunne unngå Hormuz-stredet, rapporterer Irans nyhetsbyrå Fars. Kanalen skal få navnet Salman Canal og skal også hjelpe eksporten fra United Arab Emirates og Kuwait.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).