14.03.2016 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvordan ødelegge markedet ytterligere? Det meldes at kinesiske rederier har bestilt totalt 30 nybygg av typen Valemax på ca. 400.000 dwt som selvsagt skal bygges i Kina ved 6 forskjellig verft. De skal sannsynligvis inn på Brasil – Kina traden. Det snakkes om pris per skip på ca. $85 mill. M.a.o. minst $30 mill. lavere enn da den første store serien av disse Vale skipene ble bygget der prisene ble oppgitt til mellom $115 og $140 mill. Nybyggene skal leveres i 2018 (alle?).

Salg. Tank.

Brukbar pris for Aframax tankeren Pacific London 113.333 dwt bygget 1999 Samsung, S. Korea, nemlig $15 mill. til Indonesia.

Alderen tatt i betraktning ikke like bra for Trident Star 105.996 dwt bygget 2005 ved Namura, Japan som er solgt med forbehold til kjøper i Thailand for ca. $26 mill.

I forrige rapport nevnte vi skuffende pris for Ocean Mare 106.054 dwt bygget 2006 Hyundai Samho HI, S. Korea, nemlig $27 mill. Salget til Eurotankers feilet imidlertid likevel.

Product. Omtrent uforandret pris fra forrige salg for IMO III skipet Cielo di Milano 40.083 dwt bygget 2003 Shina S.B. – ca. $14 mill. til D'Amico.

Et annet skip i samme størrelsen, med ‘Boston Beam’ (max. 90 fot), er Searambler 39.551 dwt bygget 2001 Hyundai Mipo gikk for vel $11 mill. som betegnes som ‘in line with current market expectations’.

Salg. Bulkers.

Vi har tidligere rapportert salget av C. Winner 169.237 dwt bygget 2008 Daehan, S. Korea til $12 mill. Senere er salget rapportert til lavere pris, $11,3 mill.

Panamax. Tenshin Maru 82.687 dwt bygget 2008 Tsuneishi Zhoushan, Kina er solgt til Hellas for ca. $7,85 mill. -- en heller svak pris.

.. og det samme gjelder for Lowlands Camellia 75.807 dwt bygget 2006, Sasebo H.I., Japan til $6,3 mill. til gresk kjøper med SS/DD nylig passert. Dette er ca. $2 mill. lavere enn sammenlignbart salg gjort i desember.

Skikkelig ille for 15 år gamle skip: Ji May 76.015 dwt bygget 2001 Tsuneishi Zosen, Japan $2,8 mill. til Kina og Ioannis F K 74.193 dwt bygget 2001 Namura , Japan, ca. $3,15 mill. – også det til Kina.

Supramax. Nytt lavmål for Kina-bygget: Hai Li Liang Lan 57.155 dwt bygget 2011 Zhejiang Yangfan, 4x30t kraner, pluss Lan Hai Fa Zhan 57.080 dwt bygget 2010 Xiamen Shipbuilding og søsterskipet Lan Hai Fen Jin også bygget 2010 – for total pris $21 mill. på auksjon med Jiangsu Suneng Log som kjøper.

Følgende skip er i samme klassen: Secret 55.395 dwt bygget 2013 Hyundai Vinashin og søsterskipet Capital solgt for $8,25 mill. per skip.Skipene ble også solgt for et par måneder siden til $10 mill., men feilet.

Flere skuffende salg: Global Island 53.556 dwt bygget 2004 Iwagi Zosen, 4x30.5 t. kraner ‘high $4 mill.’

og DN Millet og DN Vatan begge ca. 58.444 dwt bygget 2011 SPP, /S. Korea med 4x36. t. kraner for $8,3 mill. hver.

Litt bedre da for Calypso Colossus 55.429 dwt bygget 2009 Kawasaki, Japan med $8,3 mill.

Dette skipet ble faktisk trukket tilbake fra markedet i oktober da beste innkomne bud var $12,5 mill. .. og det var for lavt.

Passasjer/bilbåt salg: Bimini Superfast 6-420 dwt 700 passsasjerer bygget 2001 Howaldtswerke Werft solgt for Euro 65 mill. til Grimaldi.

Offshore

Høye bokførte verdier - store tap ved salg av gamle offshore skip. I forbindelse med salgene av den 25 år gamle AHTS’en Far Sea og PSV’en Lady Grete bygget 2002 fremkommer at bokført verdi ligger NOK 32 mill. henholdsvis NOK 63 mill. over salgsprisen. Med det fenomenale markedet som var på 2000-tallet, skulle man tro at disse skipene forlengst var nedskrevet til null.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).