
14 norske sjøfolk må gå hos Forland
Kostnadene har tatt overhånd i rederiet E. Forland AS.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det norskbemannende og NOR-registrerte MS «Fugro Saltire» omflagges til NIS og 14 sjøfolk må finne seg andre jobber.
– Det er med tungt hjerte vi må gå til dette skritt. Men skal rederiet overleve må det gjøres. Vi har gjort vårt ytterste for å unngå det og har klart å redusere antall oppsagte fra 26 til 14 ved omplasseringer, sier personalsjef Kennet Nordanger til Bergens Tidende.
Oppsigelsene er med virkning fra begynnelsen av mars.
Må til
– Vi må gjøre dette for å bevare rederiet som en solid arbeidsplass også i fremtiden, sier Nordanger.
Han peker på at markedet har endret seg betydelig de siste månedene. Det er nå fokus på besparelser og kostnadskutt i alle virksomheter og i alle ledd. Når mannskapets lønnsnivå har økt formidabelt fra 2005 til 2008 er det umulig å komme unna det som nå er satt i verk. Fra og med 1. juli 2008 ble det i tillegg satt tak på den statlige hyrerefusjonen. Dessuten har rederiet hatt høyere bemanning på MS «Fugro Saltire» enn for tilsvarende skip, sier Nordanger.
Skipet som nå omflagges fra NOR til NIS er på langtidskontrakt, og det har siden det ble levert fra Bergen Yards seilt med underskudd, og vi får ingen drahjelp fra nettolønnsordningen, forteller Nordanger.
Det som nå skjer med MS «Fugro Saltire» innebærer endringer på sammensetningen av mannskapet, etter modell fra rederiets øvrige skip.
Skulle vært NIS-skip
MS «Fugro Saltire» var ifølge Nordanger planlagte som NIS-skip, men skipsreder Ellen Forland hadde et sterkt ønske om å drive det som NOR-skip med norsk bemanning.
– Nå er det kort og godt ikke mulig lenger. Vi har i flere måneder sett på mulighetene ved driften for å kunne drive videre med våre dyktige og lojale norsk sjøfolk, men må altså se realiteten i øynene. Det går ikke lenger. Dette er siste utvei hvis rederiet skal bestå, sier Nordanger.
Han viser til Ellen Forlands filosofi med bruk av flest mulige norske sjøfolk.
Kilde:Bt.no