13.01.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

TGS annonserer nye multi-client surveys; en 3D survey offshore Nordvest Australia og to 2D surveys offshore Madagascar. For den første skal data oppsamles av Geo Caspian, og for offshore Madagascar skal benyttes Geo Arctic og BGP Challenger.

TGS har videre signert Letter of Award med Polarcus for Polarcus Naila med påbegynnelse av certeparti i april for seks måneders periode.

 DHT Holdings, Inc. som opererer ut fra Oslo har erklært opsjonen for en VLCC ved Hyundai HI til kontraktspris $92,7 mill. Kontraktsbetingelsene er de samme for som de to ordrene som ble annonsert i desember. Leveringene for de tre skipene er satt til april, juli og september 2016.

 TTS Group har inngått kontrakt gjennom TTS NMF GmbH i Hamburg for levering av tre tungløftkraner til verdi NOK 27 mill. til Kina. Kranene skal brukes på et lasteskip eiet av Dalian Maritime University, bygget i opplæringsøyemed. Kontrakten er med COSCO (Dalian) Shipyard Co., Ltd i Kina, og leveransen vil finne sted i 2014.

 Det er oppnådd en global enighet mellom Torvald Klaveness og Alba (Aluminium Bahrain) hvorved begge parter dropper sine finansielle krav mot hverandre. Parallelt skal partene re-etablere forretningsrelasjonene ved å inngå en langsiktig fraktkontrakt med forventet årlig omsetning på ca. $25 mill.

 The Fair Trade Commission planlegger å bøtelegge fem shipping selskaper for totalt Yen 22 mrd. for ulovlig ratesamarbeid for skipning av biler. Japanske rederier som Mitsui O.S.K., Nippon Yusen K.K. og Kawasaki Kisen Kaisha er allerede blitt informert om dette. FTC har konkludert at de fem firmaene har brutt anti-monopol lovgigningen. Dette blir en største boten som FTC har pålagt.

De to andre selskapene er Nissan Motor Car Carrier og Wallenius Wilhelmsen Logistics. WWL opplyser at boten er på US$33 mill. og gjelder hovedsakelig Japan-Europa traden.

 Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-1 var 9.341 tonn (7.100 tonn uken før) til pris kr. 50,34 (50,58) per kg.

 6-måneders implementeringsperioden med Iran starter fra 20. januar, og den kan føre til lettelse av sanksjonene mot landet. Så spørs det hvordan en slik situasjon vil påvirke oljeprisen som er så viktig for Norge.

 Kinas import av råolje nådde rekord i desember med 6,33 mill. fat/dag (mbd) ifølge data fra General Administration of Customs. Én grunn var lageroppbygning forut for de nye raffineriene som skal igangstartes. Importen for 2013 kom ut på gjennomsnittlig 5,66 mbd, en økning på 4% fra 2012. Dette var likevel lavere enn økningen det året som var på 7%.

 Technip ble tildelt en Petrobras kontrakt for to ultra-deepwater kontrakter for levering av rør (flexible pipes) på Sapinhoá Norte feltet og Lula feltet med vanndyp på opp til 2.500 meter. Totalt dekker dette 100 km med rør. Kontrakten inkluderer også relatert utstyr for FPSO enhetene Cidade de Angra dos Reis og Cidade de Ilhabela.

 Kinas jernmalm import falt med 5% i desember fra måneden før til 73,4 mill. tonn. Totalen for 2013 estimeres til 820 mill. tonn, opp med 10% fra 2012.

 Jernmalm skipningene fra Port Hedland i Australia til Kina var 256 mill. tonn i 2013, en oppgang på 34%. Den totale australske eksporten var 52,3 mill. tonn i november, og eksporten for 11 måneder var 527,5 mill. tonn, opp med 19% fra den samme perioden i 2012.

 Til tross for at den globale økonomien kan være på vei oppover, mener sjef for A.P. Møller - Mærsk A/S at shipping står overfor vanskelige tider de neste tre årene.

Shipping industriens problem er overkapasitet på shipping siden som legger negativt press på ratene. Nykontraheringer av skip gjør ikke situasjonen bedre. Økning i etterspørselen vil ikke klare å utligne balansen. Maersk Line opprettholder sitt vekstanslag for container traden til 4 til 6%  for 2014.

 Port of Los Angeles investerer $180 mill. for 25 kaier som skal utstyres med landstrøm for containerskip, inkludert reefer containers, samt for cruise skip. Under de nye reglene må minst halvparten av skipene slå av sine hjelpemaskinerier og koble seg på landstrøm ved anløp i havnen. Innen 2020 skal dette gjelde 80% av anløpene i havnen. Åtte container terminaler har allerede utstyret installert, og det samme gjelder havnens World Cruise Center. Pacific Merchant Shipping Association anslår investeringen for rederiene for retrofitting av skipene vil være fra $500.000 til $1,5 mill. avhengig av typen skip.

 Shanghai er fortsatt verdens travleste containerhavn med handling av 33,6 mill. teu i 2013, en økning på 3,4% fra 2012. Singapore håndterte 32,6 mill. teu, opp med 2,9% og er på 2. plass.

 Sør-koreanske Hanjin annonserte at rederiet trekker seg fra Nord-Europa / USA traden fra begynnelsen av mai grunn det svake markedet.

 Det europeiske konsortiet som står for utvidelsen av Panama-kanalen, har truet med 21 dagers stopp i arbeidet med kanalen dersom ikke Panama fremskaffer $1,6 mrd. til prosjektet, tilsvarende overskridelsene i budsjettet. Konsortiet består av bedrifter fra blant annet Spania, Italia og Belgia. Panama Canal Authority har på sin side uttalt at det ikke vil betale mer enn det som det var enighet om i den opprinnelige kontrakten. Kanalen skulle etter planen stå ferdig i midten av 2015, men åpningen er allerede blitt utsatt til slutten av 2015. Nå kan det bli en ny forskyvning av tidspunktet.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).