12.05.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Liten aktivitet fører til svakere rater fra Midt-Østen Gulfen, og inntjeningen for reiser til Fjerne Østen ligger på ca. $10.500/11.000 per dag på time charter basis. Også Atlanterhavsmarkedet har svekket seg.

Suezmax.

Nivået fra Vest-Afrika til US Atlantic holdt seg på WS 55 / 130.000 tonn, men det gir likevel ikke mer enn ca. $9.000 per dag.

Aframax.

Markedet i Caribbean steg til time charter equivalent på opp i $23.000 per dag.

Men i Nordsjøen er det fortsatt dårlig; ca. $6/7.000 per dag.

Også i Østen var det litt ned for Indonesia til Japan traden til ca. $17.000 per dag.

Endelig ble det oppgang for clean laster fra Arabian Gulf til Japan, og time charter inntjeningen steg til ca. $15/16.000 for 75.000 tonn last.

Product.

Bra med aktivitet førte til oppgang for Nord-Europa til US Atlanterhavskyst, men resultatet er likevel ikke bedre enn ca. $6.500 per dag.

Kombinert med US Gulf tilbake til Europa (mindre ballast) kommer rundtur resultatet opp i $11/12.000.

Caribs markedet var godt også for 50.000 størrelsen som steg til $14.500 per dag for laster til US Gulf.

LPG – VLGC.

Som fryktet falt markedet fra Arabian Gulf til Fjerne Østen, og Baltic Index falt med ca. $20 per tonn i løpet av uken. Nå er det kommet for mange skip til området, og det trengs økning i antall laster for å opprettholde momentum fra den siste tiden. Time charter nivået har falt til mid-$90.000 per dag – som i seg selv likevel er svært bra.

I Atlanterhavet er det imidlertid fortsatt for få skip og sterkt marked, noe som kan føre til at flere ballaster i denne retningen.

Offshore.

PSVene gjorde det best denne uken med mange slutninger og dagrater mellom £20.000 og £11.000. AHTS fartøyer ble gjort til nivåer i området £9/14.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).