12.05.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Secunda Canada LP (50% Siem Offshore) bestiller nybygg av RR design (UT 782WP) ved Remontowa i Polen. Kontraheringen finner sted i forbindelse med 5 opsjon 15 års beskjeftigelse for skipet til Hibernia Management and Development Company Ltd og ExxonMobil Canada Properties. Levering ex yard er 4. kv. 2015.
Rolls-Royce design, integrert fremdriftspakke og mye utstyr har en kontraktsverdi på ca. 160 mill. kr. Skipet får dimensjoner på 87,3 x 20 m med dw på ca. 4.000 t.
For fire måneder siden bestilte Siem Offshore 4 x PSVer ved Remontowa for levering i 2015 og 2016 og hadde da allerede to lignende skip under bygging for levering i 2014 og 2015.
Eide Marine Offshore B.V er blitt tildelt en 1+1 års kontrakt med Petrobras for charter av en Eide Flex Design boligrigg. Riggen er under bygging i Kina. Kontrakten har en verdi på 500 mill. kr med oppstart i slutten 2014.
Ulstein Sea of Solutions (USOS) skal levere design for CASCO Enabler, et hotellskip for 800 personer, til Casco Offshore. Designet er utviklet i tett samarbeid med Casco. Levering er satt til slutten av 2016. Fartøyet får lengde på knappe 145 meter og bredde på 33 meter. Det opplyses ikke hvor skipet skal bygges.
BW Offshore og Premier Oil har inngått kontrakt for en FPSO som skal operere på Catcher oljefeltet i UK North Sea. Kontrakten er på syv år med forlengelsesopsjoner for opp til 18 år. Basert på 10 år er kontraktsverdien $2,3 mrd inkl. FPSO charter rate og opex.
Electromagnetic Geoservices ASA (EMGS) har mottatt Letter of Intent fra en ny kunde til verdi min. $2,3 mill. for 3D data innsamling i Barentshavet. Skipet Boa Thalassa skal brukes for oppdraget med oppstart i mai.
PGS ekspanderer sin MultiClient library offshore Eastern Canada i 2014 med nye 30.000 km med 2D seismiske data i Labrador Sea og Newfoundland Flemish Pass. I juni starter skipet Sanco Spirit acquisition med bruk av PGS GeoStreamer teknologi.
Eksportkreditt Norge AS betalte i første kvartal ut nye lån for 6,1 mrd kr. Olje, gass og maritime næringer utgjør 99% av Eksportkreditt Norges utlånsportefølje per 31. mars 2014. 76,2% utlånsporteføljen var ved utgangen av kvartalet garantert av GIEK. Den resterende porteføljen var garantert av utenlandske (10,4%) og norske (13,4%) banker.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-18 var 14.590 tonn (14.614 tonn uken før) til pris kr. 44,62 (46,29) per kg. Prisen for samme uke i 2013 var 42,41.
Arctech Helsinki Shipyard skal bygge et isbrytende supply fartøy for Sovcomflot for levering i juni 2016. Nybygget skal brukes på olje- og gassfelt offshore Sakhalin. Den totale verdien av ordren er på ca. Euro 100 mill. De seks hoved dieselgeneratorsettene er på 20.000 kW og fremdrift på 13.000 kW. Fartøyet vil være i stand til å bryte 1,5 m tykk is.
Brasilianske Petrobras opplyste at oljeproduksjonen i mars var i snitt 1,9 mfd, økning på 0,1% fra måneden før. Produksjonen av presalt olje økte med 2,4% måned-måned til 0,4 mfd. En oljeplattform har gjenopptatt operasjon i april, noe som økte tallet for april. Brasil ventes å skipe 0,3 mfd råolje i 2014, hvilket vil være en nedgang på 15% fra året før.
Kinas import av råolje økte med 22,5% i april fra mars til rekord på 6,81 mfd, ifølge China General Administration of Customs data.
Den amerikanske råoljeimporten falt til 6,9 mfd for uken som sluttet 2. mai, ifølge US Energy Information Administration. Lagrene falt fra et rekordhøyt nivå foregående uke.
Kinas import av jernmalm var 83,4 mill. tonn i april, noe som brakte fire måneders importen til 305,4 mill. tonn, eller 20% høyere enn samme periode i fjor. Som vi har vært inne på før, er det avskiperne nå, spesielt i Australia, som driver økningen, og eksporten økte med 28% i første kvartal til 160 mill. tonn. Så kan man fundere på hvorfor Kina fortsetter med den kraftige importen når utviklingen i landet ikke akkurat er den beste p.t.
Ifølge en Bloomberg rapport mener noen ‘eksperter’ at all malmen som skal til Kina, vil føre til rateøkninger på opp mot 70% innen juni (for Capesize). Fallende malmpris hjelper også på, ifølge disse kildene.
Ifølge siste Container Trades Statistics data steg Europas import av containers fra Asia med 6,1% år/år i første kvartal til 3,54 mill. teu. Andre veien, Europa til Asia, steg transportene med 2,6% til 1,7 mill. teu. Europas container eksport til Nord-Amerika økte også, med 6,7% år/år i første kvartal til 0,9 mill. teu, mens østgående trade falt med 2% til 0,69 mill. teu.
Bergen vurderer nye havnefasiliteter for containers/tørrlast til tross for havnens beskjedne volum. Det synes heller ikke å være realisme i anslaget på 10% årlig vekst som ble fremsatt for tre år siden. Det årlige containervolumet på ca. 30.000 teu utgjør ikke mer enn to laster på dagens største containerskip. Lastemengden i tonn, som riktignok ikke er særlig relevant for container transport, er ikke større enn at en Capesize bulker kan ta hele det årlige kvantumet – forutsatt at det snakkes om dødvekt last. Bergens container volum blir ‘en dråpe i havet’ sammenlignet med de store containerhavnene. Størst er Shanghai med 33,6 mill. teu (altså tusen ganger større enn Bergen). Nylig ble Hamburgs volum for 2013 oppgitt til 7,5 mill. teu og franske Le Havre med 2,5 mill. teu. Man må faktisk ta inn over seg at Bergen er ingen naturlig transitthavn slik som infrastrukturen er i området. Ifølge SSBs tall for 4. kvartal 2013 falt havnens håndtering av antall containers med last med 9,2% fra samme periode året før.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).