11.05.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Resirkulering. Tank er tydelig påvirket av det sterke fraktmarkedet, og 12- måneders tallet falt til 6,7 m dwt per slutten av april. Kombinasjonen av lite scrapping og en voksende ordrebok er ikke den beste hvis man tenker lenger frem enn 12 måneder.

-

VLCC.

Markedet steg igjen for laster fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen. Det betyr at inntjeningen ligger på ca. $57/58.000 per dag omregnet til time charter basis.

Suezmax.

Raten for last fra Vest-Afrika til Middelhavet falt noe til ca. $34.000 per dag.

Aframax.

Ratene i Atlanterhavet holdt seg uforandret, mens i Østen bedret tallene seg for ruten fra Indonesia til Japan til ca. $31.000 per dag, opp med nesten $4.000 fra foregående uke.

Det var også bedring for clean laster i 55.000 tonn størrelsen (LR1 type skip) fra Midt-Østen Gulfen til ca. $22.000 per dag, mens 75.000 tonn lå uforandret på ca. $25/26.000 per dag.

Panamax laster – 50.000 tonn - fra Caribbean til US Gulf holder seg uforandret på ca. $22/23.000 per dag omregnet til time charter.

Product.

Det er kun høyere bunkerspris som trekker resultatet litt ned for traden fra Europa til USAs søstkyst – til ca. $20/21.000 per dag.

Periode. Koch sluttet Merkur O bygget 2004 74.999 dwt for 1 år til $20.250 per dag med levering på Kontinentet.

Koch tok også Vendome Street 47.917 dwt bygget 2011 for 1 år til rate $17.250 per dag.

Alkiviadis bygget 2006 36.200 dwt ble sluttet til Total for 1 år til $15.125 per dag i direkte kontinuasjon.

Cargill chartret Marianne Kirk 51.246 dwt bygget 2009 for 1 år til $16.300 per dag levering Balboa (Pacific siden av Panama-kanalen).

LPG – VLGC.

Indiske befraktere stod for aktiviteten ut fra Midt-Østen Gulfen, og Baltic indeksen nådde $100-per tonn merket for Japan lossing. Det skulle bety inntjening ikke langt fra $90.000 per dag, men høyere bunkerspriser spiser opp noe av markedsbedringen. I Atlantic er det relativt rolige forhold med høyere fraktrater.

Offshore.

Mange slutninger er rapportert uten at dagraten oppgis. Av ratene som blir rapportert synes nivået for anchor handlere å være fra £6.000 opp til £20-30.000. PSV markedet holder seg på £2/3.000 nivåer. Det er tydelig behov for å sende flere skip i opplag, - og scrappe eldre tonnasje.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).