11.04.2016 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Data for årets to første måneder viser at det ble kun kontrahert 33 skip worldwide på totalt 1,7 millioner dwt. Dette sies å være det laveste nivå som er notert for denne perioden. Til sammenligning ble det i fjor i januar og februar inngått nye ordrer for 225 skip på totalt 16,6 m dwt. (World Shipyard Monitor). Det er spesielt bulk carrier sektoren som mangler nye ordrer. Forklaringen ligger blant annet i en allerede svært høy ordrebeholdning og et meget svakt fraktmarked.
Salg. Tank.
Det sterke fraktmarkedet fører til at potensielle selgere kvier seg for å kvitte seg med skip, og det er langt mellom salgene p.t.
For kjemikalieskip nedover i størrelsene er det mer aktivitet, og kjøperne etterspør skip med coatede tanker, men også de med rustfrie tanker er (som alltid) av interesse.
IMO II/III skipet Sunflower II 14.298 dwt bygget 2002 Asakawa S.B. med s/s tanker rapporteres til pris lavt på $11 mill.-tallet.
Nogogini 11.629 dwt bygget 1996 Fukuoka SB, 20 segreringer, s/s tanker er solgt for ca. $4 mill. til Østen kjøper.
To skip er i sluttforhandlinger til ‘en bloc’ pris ca. $25 mill. til kjøper i Sør-Korea: Patriotic 13.078 dwt bygget 2008, Sekwang H.I. og Motivator 13.065 dwt bygget 2007 samme sted.
Zhong Da You 56 (IMO II) 11.094 dwt bygget 2010 Wenzhou S.Y. er solgt for RMB68 (= ca. $10 mill.) til kinesisk kjøper.
Salg. Bulk carriers.
Kanskje hjelper et forsiktig oppadgående fraktmarked til at interesserte kjøpere bestemmer seg for å handle. I hvert fall er det stor interesse for Supramax og Panamax skip.
Capesize.
Tre 206.000 dwt skip bygget ved SCS Shipbuilding, Kina i 2013 er solgt til Hellas, men pris oppgis ikke (Fakarava, Rangiroa og Negonego).
Cape Grace 176.269 dwt bygget 2005 Universal, Japan, er solgt til Hong Kong kjøper for $11,75 mill. – litt bedre enn ‘last done’.
Post-Panamax skipet Cape Sophia 99.047 dwt, bygget 2005 Imabari, Japan er solgt for ca. $6,25 mill. i en ‘off-market’ deal.
Panamax. F. D. Isabella 82.108 dwt bygget 2009 Tsuneishi Zhoushan, Kina er solgt til kinesisk kjøper for $9,2 mill. Prisen er høyere enn salg i mars av lignende skip/samme alder/samme verft til $7,85 mill.
Darya Lok 81.874 dwt bygget 2012 Daewoo, S.Korea ble solgt for $14,2 mill. til gresk kjøper. Skipet ble inspisert av 6 kjøpere. Prisen er litt opp i forhold til markedet i det siste.
Sammenlign prisen med søsterskipet Darya Radhe som også er bygget i 2012, ved Daewoo, men i Romania som gikk for $13 mill.
To ‘en bloc deals’ er gjort av denne typen skip, bygget ved Daewoo i S. Korea. Hvert salg var for to skip bygget i 2012 hhv. 2013 til pris $12 mill. hhv. $13 mill. Det ene med Thenamaris som kjøper av Liberty Destiny og Liberty Dawn. Det andre med Embiricos som kjøper av Liberty Dream og Liberty Desire.
Bryant 76.595 dwt bygget 2009 Shin Kasado Dock, Japan gikk for $8,75 mill. og Calhoun 76.801 dwt bygget 2006 Sasebo H.I. for $6.6 mill. - begge solgt til skipenes manager Franco Comp. Navigation.
Supramax. Julius Oldendorff 53.702 dwt bygget 2005 Xiamen Shipbuilding, Kina, med 4x30 t. kraner er solgt for ca. 3,5 mill. til gresk kjøper. Skipet var i opplag.
‘En bloc’ salg av 6 skip rapporteres til både $30 mill. og $25,2 mill. ?? Det gjelder skip bygget ved Sinopacific Zhejiang i 2008 og 2009, alle på ca. 53.500 dwt utstyrt med 4 x 35 t. kraner og heter Lemessos, Laguna, Limas, Livorno, Longkou og Luzon. Selger er tysk finansieringsinstitusjon, og kjøper er basert i Hellas.
H-G Buelow 56.892 dwt bygget 2011 Jiangsu Hantong, Kina er solgt til kinesisk kjøper for $6,8 mill. - svak pris.
Prisen var også skuffende for Prabhu Parvati 56.060 dwt bygget 2003 ved Mitsui, Japan, nemlig ca. $3,9 mill
‘En bloc’ salg av Sharp og World begge ca. 55.340 dwt bygget 2013 ved Hyundai-Vinashin, Vietnam med 4x30 t. kraner $9,3 mill. hver til gresk kjøper. I mars ble et søsterskip samme alder solgt for $8,25 mill.
Handysize. ‘En bloc’ salg av Brodiaea og Gloriosa I – begge ca. 32.300 dwt bygget 2010 hhv. 2009 ved Kanda, Japan, 4x30.5 t. kraner gikk for $6,5 hhv. $6 mill. til italiensk kjøper (Nova Marine).
Combination carrier
OBO (ore, bulk, oil) skipet (eller kanskje ex-OBO) SKS Tana 109.906 dwt bygget 1996 Hyundai HI er solgt for $7 mill. til Tyrkia (for ombygging?)
Containers.
Norsk selskap kjøper Nordic Bremen 13.031 dwt 1036 teu bygget 2011 Sainty SB (Jiangdu) for $10,5 mill. kombinert med 5 års bareboat-back.
‘En bloc’ salg av Stadt Flensburg 12.920 dwt 1096 teu bygget 2003 Mutzelfeldt til $2,25 mill. og Stadt Bremen 12.900 dwt 1100 teu bygget 2003 Santierul Naval, også for $2,25 mill. til gresk kjøper.
To ‘storinger’ er solgt, men ingen pris: MSC Margrit og MSC Renee begge ca. 141.184 dwt 13.102 teu til kjøper basert i Sveits.
Nybygg
Kineserne mente alvor. Antallet kontraherte VLOC skip på 400.000 dwt ved kinesisk verft av kinesiske rederier de siste ukene er nå kommet opp i 26 enheter, og fortsatt foregår det forhandlinger for flere. De seks siste ble bestilt av ICBC Leasing.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).