10.03.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Capesize.

For to uker siden lå både Capes og Panamax på ca. $10.000 per dag. Nå er Capes over $24.000 etter en imponerende uke, mens Panamax har svekket seg.

 Mange skip er blitt sluttet for periode på ca. ett år. Raten har beveget seg opp mot 30.000 per dag for moderne skip, inkludert en ”storing” på 203.000 dwt. Man må tilbake til oktober 2010 for å finne lignende rater for periode. Flere befraktere/operatører har like godt chartret inn flere skip. Det skulle borge for optimisme for resten av dette året?

 Panamax.

De to siste dagene av uken ga en viss bedring, og markedet ligger nå på ca. $8.650 per dag i snitt.

Periode. To forretninger er rapportert for ett år, en 82.000 tonner oppnådde $15.000 per dag, mens 74.000 dwt skip måtte nøye seg med $13.500.

 Supramax.

Markedet har bedret seg til ca. $11.800 per dag men oppgangen dag for dag har vært beskjeden.

Bikan 52.068 dwt bygget 2001 ble chartret for ett år til $12.000 per dag med levering i Kina.

Handysize skipet Great Ocean 35.152 dwt ble tatt for ett år til $10.350 per dag med levering i Egyptisk Middelhavet.

 Short-sea.

Markedet har kommet opp på sterke ca. $28,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og ca. $25 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.

 zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).