10.03.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Til tross for stor aktivitet i Midt-Østen Gulfen svekket ratene seg noe. Inntjeningen for traden til Fjerne Østen er nå på ca. $25.000 per dag på time charter basis.
Suezmax.
Raten svekket seg med 5 poeng til WS 60 for ruten fra Vest-Afrika til USAs østkyst. Det gir ca. $11.000 per dag i inntjening.
Aframax.
Caribs / US Gulf traden svekket betydelig, og inntjeningen er ned mot $6.000 per dag – ca. $10.000 lavere enn uken før.
Også for laster mellom UK/Continent havner falt ratene og nærmer seg nå null inntjening basis WS 85.
Da er det bedre for Indonesia til Japan traden der nivåer på $18.000 fortsatt oppnåes.
Clean traden fra AG svekket seg litt, til $11/12.000 per dag for 75.000 tonn last.
Product.
En liten svekkelse for last fra Nord-Europa til USAs østkyst til ca. $11.000 per dag, og rundtur med last tilbake fra US Gulf falt til ca. $15.500 per dag.
Skipning av 30.000 tonn fra Singapore til Japan innbringer ca. $8.500 per dag.
50.000 tonns last fra Caribs til US Gulf ligger nå på halvparten av inntjeningen for to uker siden: ca. $16.000 per dag.
LPG – VLGC.
Endelig bedring etter det kraftige fallet de to siste månedene, og igjen kan man se inntekter på over $20.000 er dag for laster fra AG til Japan. Markedet i Atlanterhavet var også mer aktivt med laster fra både Vest-Afrika, US Gulf og Algerie. Flere laster er long-haul til Østen.
Offshore.
Rig moves ble gjort helt ned til £7.000 per dag ... PSVene ser ut til å holde seg mellom £10.000 og £15.000.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).