Administrerende direktør Sturla Henriksen ved Norges Rederiforbunds nye profil.

100 åring med ny profil

Norges Rederiforbund markerer 100 års dagen med ny visuell profil. Profilen angir et taktskifte. Her troner horisonten i det underliggende konseptet som et enkelt, tidløst og samlende uttrykk for visjonen i forbundets nye strategi.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Våre sjøfarende, på verdenshavene og langs vår langstrakte kyst, har til enhver tid kunnet speide mot horisonten og sette seg nye mål, sier administrerende direktør Sturla Henriksen.

I etterkant av forbundets strategi­prosess fikk Neue Design Studio oppgaven med å utarbeide en ny visuell identitet med bakgrunn i et ønske om å ha en solid profil som tydeliggjør de mål og strategier Rederiforbundet ønsker å gjennomføre.

-Det har ikke vært jakten på en ny logo som har vært drivkraften for oss, men et ønske om en helhetlig tilnærming til hvordan Norges Rederiforbund og våre medlemmer skal fremstå – og fremstilles visuelt. Ny logo er et element i dette sammen med web, bilder, film og diverse trykt materiale. Det nye symbolet baserer seg på ideen om horisonten som et ikonisk bilde på stedet der verdiskapingen til forbundets medlemmer foregår, sier Henriksen.

-Profilen skal understreke bildet av en fremtidsrettet, miljøbevisst, kompetent og global aktør. Vi satset på et enkelt, tidløst og samlende uttrykk for visjonen i forbundets nye strategi, sier daglig leder i Neue Design Studio Gørill Kvamme Nygaard.

Løsningen med å sammenstille norsk og engelsk språkform i navnetrekket er både en forenkling og en tydeliggjøring. Den er samtidig svar på en av utfordringene som lå i oppgaven; diskusjonen om hva organisasjonen kalles og hvordan dette best kan uttrykkes i en global hverdag.

-Symbolet er ikke en naturtro gjengivelse, men likevel lett gjenkjennelig og fremfor alt noe som vi ønsker det skal knyttes assosiasjoner til sier Henriksen.