09.05.2016 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bulk markedet har bedret seg siden bunnivåene i første kvartal. Dette blir fortsatt godt støttet av utviklingen i flåteveksten. De tre siste månedene har det faktisk i snitt vært nedgang i størrelsen – riktignok beskjedent. Årlig flåtevekst er nå på 2,3% - ned fra 3,8% på samme tid i fjor og 5,9% 2 år tilbake i tid. På topp var årlig vekst oppe i 17% og lå over 14% (år/år) i hele 25 måneder frem til 8/2012 – ikke overraskende at det gikk som det gikk.

Cirka 18 mill. dwt er blitt fjernet fra flåten i løpet av første tertial, mot totalt for hele 2015 30,6 m dwt. Det som kan stoppe denne utviklingen, er naturligvis om fraktmarkedet virkelig skulle skyte fart – til nivåer på $15/20.000 per dag for Capesize henholdsvis $12/15.000 for Panamax. Det tar ikke lang tid før optimismen returnerer i shipping.

April ble derfor en god måned med høyeste nivåer siden enten november 2015 eller oktober samme år – sistnevnte gjelder Panamax. Månedsgjennomsnittet var for Capes $6.543, for Panamax $5.401 og for Supramax $5.476 - uten at tallene i seg selv er noe å skryte av.

-

Capesize indeksen (Baltic) steg med fenomenale 314% i løpet av april. Time charter per dag kom opp i $9.170 per dag som høyeste, men har denne uken falt til vel $7.000.

Aktiviteten for periode innbefraktning fortsetter med 171.000 dwt skip sluttet for ett år til $8.050 per dag, og fortsatt gjøres forretninger der raten er bundet til BCI pluss et lite tillegg, f. eks. 5%.

Panamax.

Markedet falt hele uken og endte på vel $4.700 per dag som gjennomsnitt.

Periode. Wise Young 82.012 dwt bygget 2011 ble sluttet for ett år til $5.850 per dag til Ultrabulk, mens Norden tok Alcyon 75.247 dwt bygget 2001 for 12-16 måneder til $5.000 per dag levering Singapore.

Supramax.

Omsider sluttet en lang oppgangsperiode (12. feb – 3. mai) som brakte gjennomsnittlig time charter opp i $6.100 per dag. Uken endte på $6.040.

Periode. Xing He Hai 61.473 dwt bygget 2016 med 4x 30 t. kraner ble sluttet for ett år til $6.650 per dag levering Vest-Afrika med koreanske Pan Ocean som befrakter.

Short-sea.

Markedet steg med 25 cents til ca. $16,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men falt med $1 til ca. $16,25 fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

Info: Dette er Zachs’ siste Ukeblikk for www.skipsrevyen.no.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).