09.02.2015 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Capesize.
Det ble nok en trist uke selv om det kan se ut som om bunnen ble nådd denne uken på nivåer ca. $6.560 (gjennomsnitt). Dessuten ble flere forretninger rapportert for periode selv om noen av disse viser at både rederi og befrakter er usikre for fremtiden og velger å basere seg på Baltic indeksen.
Excel 176.419 dwt bygget 2011 ble sluttet for 10-12 måneder til Korea Line til Baltic Cape Index +4% levering Far East.
Simon LD bygget 2014 179.816 dwt 12 måneder til rate bundet til BCI+15% levering Kina med Oldendorff som befrakter.
CIC Pride 171.870 dwt bygget 2002 ble chartret for 10-15 måneder til $10.000 per dag til alltid aktive Swiss Marine.
Norfolk 164.218 dwt bygget 2002 13-17 måneder $10.250 per dag levering Taiwan til Clearlake Shipping.
Panamax.
Også her bunnet raten ut – omsider – på $3.420 per dag. Se også kommentarer under SALG.
Periode. Myrsini 82.193 dwt bygget 2010 ble sluttet for 10-14 måneder til $8.250 per dag med levering Nederland (som betinger en premie i forhold til levering Fjerne Østen) med Clearlake Shipping som befrakter.
Supramax.
Ratene glir nedover og nå til $5.540 ¬– som vi sa de to foregående uke: det svakeste markedet på tre år.
Short-sea.
Oppgang denne uken til ca. $26,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men fall på 50 cents til ca. $20 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).