09.02.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Endelig betaler det seg. Mexico har som land i mange år hedget oljeprisen, og så også for 2015. Uansett hva markedsprisen er, får landet betalt $76,50 per fat for 228 mill. fat som eksporteres i 2015. Dette ble gjort ved kjøp av ‘put options’.

VLCC.

Markedet i Midt-Østen Gulfen svekket seg i begynnelsen av uken, men tok seg noe opp senere. Likevel ble det nedgang med retning Fjerne Østen til ca. $57.000 per dag på time charter basis.

Suezmax.

Denne sektoren bedret seg. Vest-Afrika til USAs østkyst er på ca. $49.000 per dag, Vest-Afrika til Middelhavet på ca. $53.000 og inter-Middelhavet på ca. $65.000 per dag, det siste en oppgang på ca. $10.000 fra forrige uke.

Periode. Aias 150.393 dwt bygget 2008 ble sluttet for 3 år til Repsol til $26.500 per dag.

Aframax.

Caribs markedet til US Gulf steg til hele ca. $40.000 omregnet til time charter basis, mens laster innen Nordsjø-bassenget økte med 10 poeng til ca. $38.000 per dag.

For Indonesia til Japan falt raten og gir inntjening på ca. $32.000 per dag.

Også markedet i Middelhavet bedret seg.

Clean markedet fra AG til Japan for 75.000 tonn last falt til ca. $28.000 per dag på time charter basis.

Periode. Koch chartret Ratna Namrata 105.830 dwt bygget 2008 for ett år til $21.750 per dag.

Elka Athina 101.970 dwt bygget 2005 ble sluttet til ATC for 2 år til $22.000 per dag.

Sophie Schulte 115.418 dwt bygget 2005 ble tatt av ikke navngitt befrakter for 3 år til $21.000 per dag.

Panamax. Caribs til US Gulf traden var litt ned til ca. $32.000 på time charter basis for 50.000 tonn last.

Handy Product.

Markedet i Atlanterhavet var noe ned til ca. $16.000 per dag vestgående, og til ca. $16.000 for rundtur med last begge veier.

Singapore til Japan – 30.000 tonn – holder seg på tilsvarende ca. $17.000 per dag.

Periode. Axios 47.872 dwt bygget 2007 og søsterskipet Assos ble begge sluttet for 3 år til Petrobras til $15.400 per dag.

Akeraios 47.781 dwt bygget 2007 og søsterskipet Apostolos fikk forlenget sine charters med Capital Marine med 2 år til $15.600 per dag.

Arionas 36.725 dwt bygget 2006 ble sluttet til Capital Marine for 14 måneder til $15.000 per dag.

LPG – VLGC.

Markedet holdt seg omtrent uforandret på ca. $83 per tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan som gir time charter på ca. $74/76.000 per dag.

For ett års time charter antas nivået å ligge på ca. $62.000 per dag

Offshore.

Raten for riggforflytninger holdt seg i området £10/11.000 per dag, og PSV ratene på mellom £9.5.00 og £5.000.

Deep Sea Supply's AHTS flåte tjente i gjennomsnitt brutto ca. $19.800 per skip per dag i januar. PSV flåten tjente brutto ca. $16.700 per skip per dag. I januar i fjor var inntjeningen ca. $20.900 henholdsvis $19.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).