09.02.2015. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Endelig betaler det seg. Mexico har som land i mange år hedget oljeprisen, og så også for 2015. Uansett hva markedsprisen er, får landet betalt $76,50 per fat for 228 mill. fat som eksporteres i 2015. Dette ble gjort ved kjøp av ‘put options’.
VLCC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen svekket seg i begynnelsen av uken, men tok seg noe opp senere. Likevel ble det nedgang med retning Fjerne Østen til ca. $57.000 per dag på time charter basis.
Suezmax.
Denne sektoren bedret seg. Vest-Afrika til USAs østkyst er på ca. $49.000 per dag, Vest-Afrika til Middelhavet på ca. $53.000 og inter-Middelhavet på ca. $65.000 per dag, det siste en oppgang på ca. $10.000 fra forrige uke.
Periode. Aias 150.393 dwt bygget 2008 ble sluttet for 3 år til Repsol til $26.500 per dag.
Aframax.
Caribs markedet til US Gulf steg til hele ca. $40.000 omregnet til time charter basis, mens laster innen Nordsjø-bassenget økte med 10 poeng til ca. $38.000 per dag.
For Indonesia til Japan falt raten og gir inntjening på ca. $32.000 per dag.
Også markedet i Middelhavet bedret seg.
Clean markedet fra AG til Japan for 75.000 tonn last falt til ca. $28.000 per dag på time charter basis.
Periode. Koch chartret Ratna Namrata 105.830 dwt bygget 2008 for ett år til $21.750 per dag.
Elka Athina 101.970 dwt bygget 2005 ble sluttet til ATC for 2 år til $22.000 per dag.
Sophie Schulte 115.418 dwt bygget 2005 ble tatt av ikke navngitt befrakter for 3 år til $21.000 per dag.
Panamax. Caribs til US Gulf traden var litt ned til ca. $32.000 på time charter basis for 50.000 tonn last.
Handy Product.
Markedet i Atlanterhavet var noe ned til ca. $16.000 per dag vestgående, og til ca. $16.000 for rundtur med last begge veier.
Singapore til Japan – 30.000 tonn – holder seg på tilsvarende ca. $17.000 per dag.
Periode. Axios 47.872 dwt bygget 2007 og søsterskipet Assos ble begge sluttet for 3 år til Petrobras til $15.400 per dag.
Akeraios 47.781 dwt bygget 2007 og søsterskipet Apostolos fikk forlenget sine charters med Capital Marine med 2 år til $15.600 per dag.
Arionas 36.725 dwt bygget 2006 ble sluttet til Capital Marine for 14 måneder til $15.000 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet holdt seg omtrent uforandret på ca. $83 per tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan som gir time charter på ca. $74/76.000 per dag.
For ett års time charter antas nivået å ligge på ca. $62.000 per dag
Offshore.
Raten for riggforflytninger holdt seg i området £10/11.000 per dag, og PSV ratene på mellom £9.5.00 og £5.000.
Deep Sea Supply's AHTS flåte tjente i gjennomsnitt brutto ca. $19.800 per skip per dag i januar. PSV flåten tjente brutto ca. $16.700 per skip per dag. I januar i fjor var inntjeningen ca. $20.900 henholdsvis $19.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).