09.02.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Det er stor aktivitet med pågående forhandlinger hvis man skal tro rapportene, men den har ikke munnet i mange salg ennå.

VLCC skipet med dobbelt skrog, GC Haikou 298.522 dwt bygget 2000 Hitachi er solgt for $31 mill. til New Shipping. Salget sammenlignes med BW Nysa med samme byggeår som ble solgt for $30 mill. i september. M.a.o. $1 mer for ett år eldre skip. Men det er likevel relativt sett lavere pris enn den som GC Guangzhou (305.800 dwt bygget 1999) oppnådde i januar ($$30 mill.)

Product. Midnight Sun 45.219 dwt bygget 1997 Minami Nippon, dobbelt skrog er solgt for pris lavt på $8 mill.-tallet til kjøper i Fjerne Østen.

Salg. Tørrlast.

Flere markedskommentatorer benyttet anledningen denne uken til å sammenligne dagens markedstilstander med 1980-årene. Mens det stemmer til dels med spot markedet de siste månedene, har det gått altfor kort tid til å trekke slike konklusjoner. Den gangen lå time charter nivået på mellom $2.500 og 6.000 i hele fem år. Og det slo også dramatisk ut på secondhand verdiene. Mens et 10 år gammelt Panmax skip var verd $3,5/4 millioner den gangen, kan man nesten firedoble det tallet for dagens situasjon. Men situasjonen er naturligvis urovekkende, og prisene har falt fra ca. $22 i februar i fjor til dagens ca. $13,5 mill. Den prisen gjaldt forøvrig så sent som for 2 år siden også. Og man trenger ikke gå helt tilbake til 1980-tallet, for under og etter Asia-krisene 1998/2001 lå prisnivået på ca. $9/11 mill. (for 10 år gammelt Panamax skip). Ut fra det er det lov til å tro at prisene vil falle videre dersom fraktmarkedet fortsetter på dagens nivåer.

Situasjonen har uansett ført til usikkerhet blant kjøperne som forsøker å presse prisene videre nedover. Da blir det heller ikke gjort mange forretninger av moderne tonnasje som eies av rederier som har muskler nok til å vente.

Interessant nok, og som en indikasjon på stemningsbildet i markedet, ble det rapportert at Sincere Navigation har swappet 2 x Capesize bulkers ved SWS for 1 x VLCC tanker som skal leveres i 2017. Prisen for tankskipet blir antydet til ca. $95 mill.

En Panamax med gear ble solgt: Maritime Taboneo 76.302 dwt bygget 2004 Imabari m/4x30 t. kraner gikk for ca. $10,5 mill. til Cyprus Maritime. Gear i denne forbindelse trekker sannsynligvis prisen ned.

Det vises gjennom prisen som Thalia, 75.120 dwt bygget 2001 Hitachi, oppnådde på ca. $9,7 mill. av kjøper Shelton Navigation –- visstnok et off-the-market salg. Samme kjøper betalte $11,75 mill. i november for et søsterskip (Marine) som den gangen også var 14 år gammelt. Sammenlignet med Thalia salget skulle prisen for Maritime Taboneo vært $2,5 mill. høyere.

Supramax. CMB Biwa 53.505 dwt bygget 2002 Iwagi Zosen, 4x30.5 t. kraner er solgt for $9,6 mill. til gresk kjøper (Edem Marine). Det er ca. $1 mill. lavere enn siste sammenlignbare salg.

Handysize. Birch 4 på 25.369 dwt bygget 2000 Imabari Shipbuilding, Japan, 4x30 t. kraner er omsatt for $5,4 mill. Det forteller en del om markedsutviklingen at Birch 1 23.569 dwt bygget 1995 oppnådde en lignende pris i november.

Resirkulering.

Det meldes om en dramatisk uke der prisene presses stadig lenger ned. Som en megler sier: ‘yesterday’s prices were certainly yesterday’s prices’, noe som mange får erfare. Prisen har falt gjennom $400 per ldt merket. Problemet for ‘cash buyers’ er at demolition selskapene stadig vil reforhandle prisen.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).