08.09.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Midt-Østen Gulfen markedet holdt seg uforandret for laster til Fjerne Østen med ca. $17/18.000 per dag på time charter basis, men svekket seg retning US Gulf som er kommet ned på bare ca. $7.000 i inntjening.
Periode. Det kinesiske oljeselskapet Unipec har muligens hyret inn en ULCC for lagring av olje nær Singapore. TI Europe er på 442.000 dwt bygget 2002 og skal være chartret for 6 måneder til rate på $25.600 per dag. Det er en 6 måneders opsjon til $28.600 per dag.
Suezmax.
Raten fra Vest-Afrika til US Atlantic svekket seg litt utover i uken til ca. WS 60, eller ca. 13.500/14.000 per dag.
Aframax ratene tenderte nedover.
Caribs til US Gulf er nede på ca. $9.000 i inntjening.
Inter-Nordsjøen laster falt med 10 poeng som brakte time charter nivået ned på $10/11.000 per dag fra $17.000 uken før.
Indonesia til Japan for 80.000 tonn holder seg på ca. $23.000.
Clean laster fra AG til Japan var litt ned til ca. $24.000 per dag.
Handy product.
Endelig bedring for transatlantisk med lasting i Europa grunnet mangel på ledige skip. Det førte nivået opp i ca. $8.000 per dag, eller høyeste siden midten av april.
Men tonnasjesituasjonen førte til motsatt utvikling ‘andre veien’ slik at kombinasjons rundturen ikke kom høyere enn ca. $11/12.000 per dag.
I Østen svekket raten seg for 30.000 tonn laster fra Singapore til Japan til ca. $10.000 omgjort til time charter.
Caribs markedet for 50.000 tonn dirty holdt seg på WS 120 som gir ca. $13.000 per dag.
Periode. Ruhai Shipping chartret Port Stanley 45.996 dwt bygget 2003 for ett års time charter til ca. $14.000 per dag.
LPG – VLGC.
Tonnasjebalansen forandrer seg raskt for tiden – fra for mange skip den ene uken til god balanse den følgende (= sist uke). Per tonn raten fra AG til Japan er like under $100 som gir time charter for et moderne skip et sted på $70.000-tallet. Det meldes at forhandlinger for periode også er ‘underveis’.
Det ble registrert rekord rate for en moderne LGC (60.000 cbm) som ble sluttet for 6 måneder til nær $70.000 per dag.
Offshore.
Nivåene holder seg bra med anchor handler rater fra £100.000 til £50.000 og PSV tall i området £16-18.000 per dag.
Deep Sea Supplys AHTS flåte hadde gjennomsnittlig brutto inntekt for AHTSene på ca. $23.300 per skip per dag i august – opp fra $19.600 i juli. Inntektene på tilsvarende basis for PSVene var $19.000 i august ($19.900 i juli).
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).