08.09.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

VLCC. Ulriken 309.996 dwt bygget 1998 Samsung, S.Korea er solgt for ca. $26,5-$27 mill.

DS Victory 299.089 dwt bygget 2001 Daewoo, S. Korea m/dobbelt skrog er omsatt for $33,6 mill. til Moundreas.

Suezmax. Chevron erklærte kjøpsopsjoner for tre eldre skip med dobbelt skrog. Opsjonsprisen er ikke rapportert. Det gjelder Cygnus Voyager 156.835 dwt bygget, Altair Voyager 135.829 dwt bygget 1993 og Sirius Voyager 156.380 dwt bygget 1994. De to første er bygget ved IHI, Japan og det siste ved Ishibras. Chevron har hatt skipene på bareboat, et c/p som skulle vare til april 2015.

Aframax. Skip i dette segmentet er ettertraktet for tiden. Beech 3 og Beech 4, begge ca. 109.354 dwt bygget ved Dalian New Yard i 2000 hhv. 1999, coated, er solgt til Sinokor for $23,45 mill. hver. Prisen synes svært god for selger.

SC Sara 105.344 dwt bygget 2001 Sumitomo gikk adskillig billigere (selv om uncoated) til Indonesia; $17,2 mill.

Panamax. Holy Victoria 74.994 dwt bygget 2008 Minami Nippon, Japan er solgt for $29 mill. til greske Prime Marine.

Handy. Verige 52.606 dwt bygget 2010 3. Maj, Croatia gikk for $25 mill.

Kjemikalie. IMO II/III skipene Clipper Legacy og Clipper Lancere på 10.051 dwt hhv. 9.71 dwt bygget 2005 hhv. 2006 ved Yardimci Deniz er solgt for $7 mill. hver til Nigeria.

Salg. Bulkers.

Capesize. Et nybygg resalg er gjort til pris $43,5 mill.: Hull no. J0062 på 176.000 dwt ved Jinhai Heavy Ind. og skal leveres prompt (2014) solgt til europeisk selskap, muligens italiensk. Billig, for nybyggprisen ligger på ca. $55 mill.

Det vises også ved at Silver Surfer 180.000 dw bygget i 2013 ved Sungdong i S. Korea ble solgt for $53,5 mill. til amerikansk kjøper.

Panamax.

Golden Kiji 76.596 dwt bygget 2007 ved Imabari S.B. er solgt for $19,5 mill. til Bulkseas. Salget viser at prisen er noe på vikende front.

Men bygget i Kina er likevel enda billigere: Zhushui 5 79.501 dwt bygget 2012 Jinhai Heavy Ind. (også her) $20,9 mill. gresk kjøper.

Supramax. Også er eksempel på at Kina bygde skip går til de laveste prisene: Bao Bright (Dolphin 57 type) 56.582 dwt bygget 2011 New Hantong Shipyard med 4x36 t. kraner til pris $19,6 mill.

Sea Lily 52.471 dwt bygget 2004 Tsuneishi er solgt i en off-the-market-deal for ca. $15,5 mill. Skipet har 4x30 t. kraner.

Alianca Orient 52.540 dwt bygget 2006 Tsuneish 4x30 t. kraner er solgt til indisk kjøper til pris ca. $17,5/18 mill. DD er due i oktober - et pluss er det at skipet er utstyrt med grabber.

Et par resalg med 2014 levering er gjort av Emerald 39 typen (39.000 dwt) bygget i Kina ved Zhoushan Changhong til pris $22,2 mill. ($20,8 m blir også rapportert). Skipene ble bygget for verftets egen regning.

Handysize. Sist uke ble flere salg gjort i denne sektoren av noe eldre enheter – bygget 1998 -2001. Dette viser at typen skip er populære i markedet. Prisene ligger i området $5/8 mill. for 23.000 dwt størrelsen.

Containers.

Seacon har kjøpt to nybygg resalg bygget 2014 ved Zhejiang Ouhua i Kina 23.245 dwt 1730 teu til pris $26 mill. hver.

Cruise.

Royal Caribbean Cruises Ltd. opplyser at cruise skipet Celebrity Century selges til Exquisite Marine Ltd., et holding selskap ledet av Ctrip.com International Ltd. Salget gir selger et non-cash tap på ca. $20 millioner. Royal Caribbean Cruises Ltd. skal fortsatt operere skipet frem til april 2015. Deretter skal hun inn på det kinesiske markedet under nytt eierskap. Celebrity Century entret Celebrity Cruises flåten i desember 1995 og var bygget ved Meyer Werft i Papenburg, Tyskland. Skipet ble senere ombygget i 2006 og er på 71545 GT med kapasitet på 1814 passasjerer og 860 mannskap.

Nybygg.

Singapore baserte Ultra Deep Solutions (UDS) har kontrahert et multipurpose diving support construction fartøyer ved Shanghai Zhenhua Heavy Industries til pris $200 mill. med opsjon for nok ett nybygg. Marin Teknikk har vært involvert i prosessen. Skipet er basert på Red-class 6027 MT design og får Unique Hydras 18-man twin bell saturation dive system og 400 VLT.

Maersk Supply kontrakten for bygging i Kina av fire skip er forøvrig også for MT 6027 designet.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).