07.07.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fraktmarkedet for Panamax var elendig i juni og nådde en bunn den 27. på $3.362 per dag, og gjennomsnittet for juni ble $4.658. Dette gjelder gjennomsnittlig spot marked på time charter basis. Hvordan ser dette ut i historisk sammenheng?

Det viser seg nok en gang at inflasjon spiller ingen rolle når det gjelder fraktmarkedene. Faktum er at - bortsett fra et par tilfeller (september 2012, desember 2008 og desember 1998 (Asia krisen)) - må man tilbake til perioden 1982-87 for å finne dårligere marked. Markedet den gangen var muligens det verste i historien for bulk carriers. Absolutt bunn for Panamax var i september 1982 med $2.375 per dag.

Det er betegnende for dagens bulk marked at det for første gang på ca. 10 år er det tilnærmelsesvis tilbake til en situasjon der de fundamentale forholdene er avgjørende. Dette gjelder hvis verdens største kullutskipningshavn kan brukes som målestokk congestion.

Det viste seg nemlig at turn-around tid i Newcastle i juni var kommet ned på 2,9 dager med gjennomsnittskø på bare 7 skip. Sagt på en annen måte: hvis congestion skulle bli borte i alle malm- og kullhavner, betyr det at alle skipene arbeider effektivt i stedet for å ligge uvirksom i perioder.

I lange perioder i ‘de gode tidene’ på 2000-tallet var køen av skip på 40 til 60 og på topp over 80 i Newcastle. Gjennomsnittlig turn-around tid var da nesten 20 dager.

Panamax

spot markedet klarte seg bedre denne uken og slet seg over $5.000 nivået, som likevel er godt under operating cost for denne typen skip.

Capesize

Denne størrelsen klarte seg bedre i juni med snitt på ca. $13.700 per dag som var opp fra de to foregående månedene. Denne uken steg markedet først til $15.640 for så å svekke seg til $14.100 ved ukens slutt.

Det er som vanlig store forskjeller mellom (1) tur fra Atlantic til Far East og (2) andre veien – ca. $30.000 vs. $500 (fem hundre). Rundtur nivåene begge steder ligger i området $11.500/12.000 per dag.

Supramax

Juni markedet kom ut på $7.770 per dag i gjennomsnitt – det laveste siden februar 2013. Etter å ha vært innom $7.070 denne uken klatret markedet opp til $7.130 på fredag.

Short-sea.

Markedet falt den siste måneden med $1,50 til ca. $24,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania og med $2,50 til ca. $19,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster. På samme tid i fjor lå ratene på $22,25 hhv. $20,50.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).