07.07.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tank flåten vokser ikke lenger. Siste 12-måneder per slutten av juni var veksten Null. For ett år siden var veksten på 3,5%.

VLCC.

Til tross for bra med aktivitet falt ratene noe for traden fra Midt-Østen Gulfen, til f.eks. WS 48 retning Far East som gir ca. $25/26.000 per dag på time charter basis uten ventetid for last.

Suezmax.

Markedet fra Vest-Afrika til US Atlantic Coast holdt seg godt over $20.000 i inntjening for 3. uken på rad – nå ca. $24.000.

Periode. Tesoro sluttet FSL Shanghai 115.917 dwt bygget 2007 for ett år til ca. $15.650 per dag.

Aframax.

Caribs markedet retning US Gulf gjorde et byks oppover til ca. $26/27.000 per dag omgjort til time charter basis.

Nordsjømarkedet for korte reiser var litt bedre med ca. $11.500/12.000 i daglig resultat uten forsinkelser.

Indonesia / Japan traden ligger på ca. +/- $20.000.

Clean markedet fra AG til Japan svekket seg for LR1 / 55.000 tonn last til ca. $10.000 per dag. LR2 oppnår omtrent det samme resultatet til tross for 75.000 tonn med last.

Product.

Traden fra Europa til USAs østkyst fortsetter å svikte med kun ca. $2.100 i inntjening. Men et godt markedet for returen fra US Gulf til Europa bringer kombinasjonen opp i ca. $21.000 per dag.

Singapore / Japan holder seg på ca. $9.000 per dag for 30.000 tonn last.

Dirty laster i 50.000 tonn størrelsen fra Caribs til US Gulf ga bedre rate denne uken tilsvarende ca. $14.000 per dag på time charter.

Time charter: Shell chartret Buddy 50.100 dwt for 4 måneder til $14.000 per dag.

Periode. Sloman Themis 35.671 dwt bygget 2006 ble sluttet til Repsol for ett år til $13.500.

LPG – VLGC.

Til tross for tegn foregående uke om at markedet fra Midt-Østen Gulfen kunne svekke seg, viste denne uken fortsatt oppgang og nå til ca. $130 per tonn, eller ca. $113/117.000 per dag på time charter. Fantastisk.

Periode markedet er også aktivt, og rederiene holder nå ut for min. 3 års periode for å dra best mulig nytte av dagens marked.

Offshore

AHTS lå denne uken på ca. £15/18.000 per dag, mens PVS markedet stort sett var under £10.000 – ned mot £8.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).