07.07.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tank flåten vokser ikke lenger. Siste 12-måneder per slutten av juni var veksten Null. For ett år siden var veksten på 3,5%.
VLCC.
Til tross for bra med aktivitet falt ratene noe for traden fra Midt-Østen Gulfen, til f.eks. WS 48 retning Far East som gir ca. $25/26.000 per dag på time charter basis uten ventetid for last.
Suezmax.
Markedet fra Vest-Afrika til US Atlantic Coast holdt seg godt over $20.000 i inntjening for 3. uken på rad – nå ca. $24.000.
Periode. Tesoro sluttet FSL Shanghai 115.917 dwt bygget 2007 for ett år til ca. $15.650 per dag.
Aframax.
Caribs markedet retning US Gulf gjorde et byks oppover til ca. $26/27.000 per dag omgjort til time charter basis.
Nordsjømarkedet for korte reiser var litt bedre med ca. $11.500/12.000 i daglig resultat uten forsinkelser.
Indonesia / Japan traden ligger på ca. +/- $20.000.
Clean markedet fra AG til Japan svekket seg for LR1 / 55.000 tonn last til ca. $10.000 per dag. LR2 oppnår omtrent det samme resultatet til tross for 75.000 tonn med last.
Product.
Traden fra Europa til USAs østkyst fortsetter å svikte med kun ca. $2.100 i inntjening. Men et godt markedet for returen fra US Gulf til Europa bringer kombinasjonen opp i ca. $21.000 per dag.
Singapore / Japan holder seg på ca. $9.000 per dag for 30.000 tonn last.
Dirty laster i 50.000 tonn størrelsen fra Caribs til US Gulf ga bedre rate denne uken tilsvarende ca. $14.000 per dag på time charter.
Time charter: Shell chartret Buddy 50.100 dwt for 4 måneder til $14.000 per dag.
Periode. Sloman Themis 35.671 dwt bygget 2006 ble sluttet til Repsol for ett år til $13.500.
LPG – VLGC.
Til tross for tegn foregående uke om at markedet fra Midt-Østen Gulfen kunne svekke seg, viste denne uken fortsatt oppgang og nå til ca. $130 per tonn, eller ca. $113/117.000 per dag på time charter. Fantastisk.
Periode markedet er også aktivt, og rederiene holder nå ut for min. 3 års periode for å dra best mulig nytte av dagens marked.
Offshore
AHTS lå denne uken på ca. £15/18.000 per dag, mens PVS markedet stort sett var under £10.000 – ned mot £8.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).