06.10.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto flåtevekst. For tank flåten var 12-måneders veksten på 0,6% per slutten av september, - høyeste vekst siden april, men likevel svært beskjeden og oppmuntrende for markedet fremover.
Resirkulering. 12-måneders tallene per slutten september viser demolition salg på 10,4 m dwt med tankskip. Tilsvarende 12-måneders tall per september 2013 var 10,3 m dwt.
VLCC.
Markedet styrket seg i Midt-Østen Gulfen tilsvarende ca. $15/16.000 per dag på time charter for laster til Fjerne Østen.
Suezmax.
Ratenivået for laster fra Vest-Afrika til USAs østkyst antydes å ligge på ca. $25.000 per dag på time charter basis, - som i så fall er høyeste på to måneder. Spørsmålet fremover blir hvor mange laster som fraktes denne retningen – ref Nigerias utvikling (se Nyheter).
Aframax.
Markedet i Caribs for laster til US Gulf bedret seg betydelig til ca. $14.000 per dag omregnet til time charter.
Laster innen Nordsjøområdet ble betalt med 5 poengs høyere World Scale rate, og time charter inntjeningen kommer opp i ca. $15.000 per dag.
Indonesia – Japan traden svekket seg imidlertid til ca. $16.000 – ned fra $20.000 for en uke siden.
Clean laster – 75.000 tonn – fra AG til Japan holdt seg uforandret på ca. $21/22.000 i inntjening.
Periode. Navig8 forlenget c/p med Bareilly 106.053 dwt bygget 2005 med ett år til rate lavt på $18.000-tallet.
Scorpio sluttet Densa Crocodile 105.408 dwt bygget 2015 for ett opsjon ett år til $21.050 hhv. $22.600 per dag med levering ex yard januar 2015.
Handy product.
Markedet for laster fra Nord-Europa til USAs østkyst nådde det beste resultatet siden januar med ca. $14.000 per dag.
Det førte til bedre rundtur resultat der last østgående er fra US Gulf til Europa – ca. $15/16.000 per dag.
50.000 tonns laster fra Caribs til US Gulf holder seg på ca. $13.000 i daglig resultat.
LPG – VLGC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen til Japan holder seg over $80.000 per dag omregnet til time charter. Markedet West of Suez skal likevel være enda bedre selv om ikke konkrete tall rapporteres.
Offshore.
Markedet har dabbet av med AHTS dagrater mellom £30.000 og £15.000 – høyest for riggforflytninger. PSV markedet ligger rundt £10.000, men flere forretninger er gjort under dette nivået.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).