06.10.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Fortsatt er det mangel på interessante salgskandidater.

Suezmax. Aegean Navigator 159.040 dwt bygget 2007 Hyundai er solgt for $48 mill. – en meget god pris.

Aframax. To nybygg resalg som ble kontrahert for $48 mill. hver, er solgt videre for $59 mill.: Flagship Rose og Flagship Dahlia på 114.900 dwt skal leveres i 2015 fra Daehan, S. Korea og er solgt til U.S kjøper for visstnok forbundet med Scorpio Tankers.

Selger av SC Laura 109.325 dwt bygget 2001 Dalian New Yard måtte svelge en så svak pris som $14,5 mill. – selv tatt i betraktning at skipet er bygget i Kina. Skipet er bygget med dobbelt skrog. Kjøper er i Indonesia.

Panamax. Moray 74.999 dwt bygget 2000 Daewoo er solgt for $15 mill.

Product. Hellas Progress 46.168 dwt bygget 1999 Hyundai, dobbelt skrog, epoxy coated er solgt for $10,5 mill. til Vest-Afrika.

Offshore.

DOF Installer selger ett av tre søsterskip til internasjonal kjøper. Det dreier seg om Skandi Hercules, Skandi Skolten eller Skandi Skansen. Disse ble bygget i 2010 (2) og 2011(1) og er på ca. 8252 GT. (Se www.skipsrevyen.no for Båtomtaler).

Dagens Næringsliv opplyser at som nytt kostet skipet ca. 800 mill. DN regner seg videre frem til at salgsprisen er ca. 1,1 mrd. kr. Hvorfor vil ikke DOF like godt rapportere prisen slik som Island Offshore gjorde i forbindelse med salget av Island Pioneer? Fortjenesten på det salget var forøvrig prosentvis adskillig høyere enn DOFs. Salget ble rapportert på www.skipsrevyen.no under tittelen ‘’Syv år eldre – 50 prosent mer verd”. Skipet var altså bygget i 2007, ble solgt for NOK 435 mill. og hadde kostet som nytt ca. NOK 290 mill. Island kunne altså fremvise 50% prisøkning fra nybyggprisen til tross for at skipet var 7 år gammelt mot Skandi båtens 38% som 3 eller 4 år gammel.

Solgt – pris ikke oppgitt. PSV Edda Sprint 3.685 dwt bygget 1991 Ulstein er solgt til TEK Ocean. Danske VMS Technology er involvert i ombyggingen av skipet som finner sted i ved Jurong verftet i Singapore. Skipets nye navn blir Tek-Ocean Spirit, og hun skal arbeide i Det tasmanske hav.

Salg. Bulk.

Det svake fraktmarkedet legger press på secondhand markedet.

Capesize. Kohju 172.498 dwt bygget 2001 NKK, Japan er solgt for $25,5 mill. til Carval Investors, USA. Prisen er ned i forhold til Silver Pioneer salget nylig.

Rio Montevideo 180.000 dwt bygget 2012 Hanjin, Filippinene og søsterskipet Rio Manaus er solgt til USA, samme kjøper som Kohju ovenfor, for ca. $49 mill. hver. Prisen er høyere enn for Kina-bygde skip men lavere enn bygget i Japan eller S. Korea.

Panamax. Sinochart Beijing 82.000 dwt bygget 2012 Longxue, Kina og søsterskipet Min Sheng 1 er omsatt for $24 mill. hver til europeisk kjøper. Dette er svake priser (grunnet byggeland).

Mishima 76.598 dwt bygget 2002 Imabari Shipbuilding er omsatt for $12,5 mill. til Bulk Seas.

Belmonte 75.395 dwt bygget 2007 Universal, Japan er solgt til ADS (Arendals Dampskibsselskab) for $18,2 mill. Salgene viser at prisene selv for japansk bygde skip er på nedadgående.

Supramax. Sea Elegance 51.097 dwt bygget 2002 Oshima med 4x30 t. kraner er omsatt for $12,5 mill. basis Drydock survey due i desember til gresk kjøper. Salget bekrefter at prisene fortsatt er under negativt press. For et halvt år siden oppnådde lignende skip, bygget Japan og samme alder, over $5 mill. mer.

Car carrier. D Ladybug 27.900 dwt 8011 biler er solgt på auksjon for $55 mill. Skipet er bygget i 2012 ved Hyundai Samho.

Det er ikke så ofte vi ser reefer salg, men Ecuador Star (Siem Shipping) 10.581 dwt 523.178 cbft bygget 1992 Stocznia Gdansk er solgt for $4,25 mill.

Nybygg

Både Frontline 2012 og Berge Bulk bestiller skip. Frontline 2012 vil ha 4 Suezmax skip på 160.000 dwt med levering i 2016 fra New Times S.B. Rederiet har sikret seg 4 opsjoner.

Berge Bulk går til Japan, Imabari, for to bulk carriers på 37.800 dwt og levering i 2017. Prisene på disse kontraktene er ikke rapportert – hittil.

Hittil i år er det solgt 26,1 mill. dwt med skip for resirkulering. Dette er 28% lavere enn i tilsvarende periode i fjor. 12-måneders tallene per slutten september viser demolition salg på 16,2 mill. dwt med bulkers og 10,4 m dwt med tankskip. Tilsvarende 12-måneders tall per september 2013 var 24,9 hhv. 10,3 m dwt.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).