06.04.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Iran og Vesten har kommet frem til en rammeavtale vedr. landets kjernekraftprogram. Det ventes at dette vil bety gradvis nedtrapping av sanksjonene hvis partene kommer i mål med en avtale innen 30. juni. Det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke tankmarkedet.

VLCC.

Markedet i Midt-Østen Gulfen for reiser til Fjerne Østen holder seg på nivåer som gir ca. $46/47.000 per dag i time charter inntjening.

Suezmax.

Etter å ha vært oppe i godt over $40.000 i inntjening for laster fra Vest-Afrika, falt ratene tilbake noe i påskeuken.

Periode. Total sluttet Ephesos bygget 2012 165.000 dwt for 2 år til $30.000 per dag, mens Shell tok SKS Saluda bygget 2003 159.460 dwt for 1 år til $27.500 per dag.

Aframax.

Caribs markedet holder seg sterkt med inntjening over $55.000 per dag for laster til US Gulf.

Også inter-UK/Continent markedet yppet seg med inntekter bortimot $30.000 per dag.

Clean markedet i AG er nokså uforandret på nivået i området $25-30.000 per dag tilsvarende time charter.

Panamax laster i Caribs fortsetter å betale godt over $20.000 per dag.

MR product

laster fra Europa til US Atlantic holder seg på ca. $25.000 per dag, og rundtur kombinert med US Gulf til Europa betaler så godt som $35-40.000 per dag.

30.000 tonns laster fra Singapore til Japan gjorde et byks opp i ca. $25.000 per dag i inntjening.

LPG – VLGC.

Markedet fra AG til Japan svekket seg og falt under $90.000 i inntjening – men hva er galt med slike inntekter?

Offshore.

Rigg forflytninger er blitt betalt fra £11.000 til £23.000, mens PSV markedet fortsetter med dagrater på £3.000.

Deep Sea Supplys PSV flåte tjente brutto $18.400 per skip per dag i mars og AHTS flåten ca. $19.400 i samme periode. Rederiet har mottatt termination notice under en avtale for Sea Falcon i Nordsjøen. I mars i fjor var de respektive tallene $20.200 og $20.300 per skip/dag.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).