06.01.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bulk carrier flåtevekst i 2013 ble 6,2% mot 11,1% i 2012, 14,2% i 2011 og 16,5% i 2010 som var toppen. For 10 år siden, like før den lange oppgangsperioden startet, var årlig flåtevekst 2,9%.

Korneksporten fra USA går så det suser. Seks av de åtte ukene i perioden 24.10 til 19.12 ga det høyeste tallet for tilsvarende uke de siste 14 årene. 2013-14 sesongen begynner å ligne på 2010-11 da det også ble satt mange nye eksportrekorder – faktisk totalt 18 av ukene for det markedsåret.

Capesize.

Gjennomsnittet for desember ble ca. $34.000 per dag – høyeste siden november 2010. Gjennomsnittet for hele 2013 ble ikke like bra – ca. 14.700 per dag. Men det var likevel en dobling fra 2012.

Ikke utventet kom det en negativ reaksjon med starten på det nye året, og spot markedet falt med 14% på to dager til ca. $33.500 per dag.

Panamax.

Gjennomsnittet for desember ble ca. $15.330 og for hele 2013 $9.500 per dag. Det var bedre enn de $7.700 for 2012.

Markedet fortsatte å svekke seg etter nyttår og er nå på $13.950 per dag.

Supramax.

Gjennomsnittet for desember ble ca. $15.900 per dag som er beste måndestall siden oktober 2011. For hele 2013 var snittet $10.300 per dag, – $900 bedre enn i 2012.

Markedet fortsatte nedturen denne uken til $13.340 per dag.

Short-sea.

Raten falt med $1,25 til ca. $23,75 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, – og med $1 til ca. $23 fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).