06.01.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tankflåtens netto vekst for 2013 ble på kun 2%, − ned fra 3,9% ved starten på året.
VLCC.
2014 World scale betyr at samme WS rate gir lavere time charter inntjening.
WS 58,5 fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen gir ca. $40.000 per dag på time charter basis. Gjennomsnittlig inntjening for 2013 for diverse trading ruter kom ut på ca. $16.000 per dag, ifølge Clarkson Research.
Periode. Hyundai sluttet Maersk Heiwa 297.456 dwt bygget 2011 for ett år til $24.000 per dag.
Suezmax.
Raten holder seg høy, tilsvarende ca. $45.000 per dag for traden fra Vest-Afrika til USAs østkyst. Dette er likevel $8.000 lavere enn siste uken før jul.
Aframax.
Inntjeningen for forskjellige ruter i 2013 ga ca. $14.500 per dag på t/c basis.
Caribs til US Gulf holdt seg på godt over $50.000 per dag også denne uken, − faktisk ca. $54.000.
Det samme var tilfellet med laster innen Nord-Europa – ca. $53.000 per dag.
Indonesia til Japan ligger på ca. $29.000 per dag, mens clean laster fra AG til Japan fortsetter å skuffe med time charter equivalent på $9/10.000 per dag enten man snakker LR1 eller LR2 størrelsen (55.0000 eller 75.000 tonn last).
Periode. PTT sluttet Bunga Kelana 7 105.193 dwt bygget 2004 og Bunga Kelana 8 105.500 dwt bygget 2004 – begge for ett år til $13.750 per dag.
Product.
Markedet fra Europa til US Atlantic med 37.000 tonn last svekket seg i det nye året til ca. $9.000 per dag som er ca. $4.500 lavere enn siste uken før jul.
Denne leg’en kombinert med last fra US Gulf tilbake gir ca. $21.000 per dag.
50.000 tonn fra Caribs til US Gulf har derimot hatt et oppsving til hele ca. $28.000 per dag.
I Østen ligger Singapore til Japan uforandret på ca. $10.000 per dag.
Gjennomsnittlig inntjening for MR tonnasje i 2013 ble ca. $13.000 per dag, hvilket er en forbedring fra året før på ca. $2.500.
Periode. Laurin chartret to skip, Loukas I 45.557 dwt bygget 2005 og søster skipet Markos I, begge for ett år til $15.000 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan har klart seg godt til tross for helligdagene, og time charter inntjeningen nærmer seg igjen $40.000 nivået. Et slikt sterkt marked sies å være uvanlig for denne tiden av året.
2013 ble et positivt år for LPG markedet med spot raten på ovennevnte rute den høyeste som er notert. På reisebasis var gjennomsnittet ca. $58,50 per tonn. Med store forventninger blant annet til markedet fra USA synes utsiktene lovende for 2014.
Offshore.
Ifølge våre egne ukentlige tall var gjennomsnittsmarkedet for 2013 ca. £37.800 for AHTS, inkl. rig moves, og ca. £14.500 per dag for PSV.
Flere forretninger ble gjort på P&C basis. En riggforflytning ble betalt med £75.000, mens PSVer ble rapportert til nivåer mellom £16.000 og £7.000.
PSV fartøyet Siem Atlas på ca. 4.700 dwt bygget 2013 i Brasil er chartret av Petrobras for to år med befrakters opsjon ytterligere to år. Brutto verdien av kontrakten for den faste perioden er ca. $26 mill.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).