06.01.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

TTS Group ASA har gjennom datterselskapet TTS NMF GmbH i Hamburg inngått en avtale om levering av to 85 tonns fagverksbom offshorekraner til Aserbajdsjan, med en samlet verdi på 55 mill. kr. Kranene er tilpasset det tøffe miljøet i Det kaspiske hav og muliggjør effektiv lasthåndtering. I 2013 har TTS NMF allerede mottatt ordrer for to 70 tonn offshore fagverksbom kraner. Avtalen er med Caspian Drilling Company i Baku. Kranene er for bruk på en halvt-nedsenkbar borerigg som skal bygges ved Caspian Shipyard Company i Baku. Leveransene er planlagt å skje i juli i 2015.

BW Offshore har utøvet en opsjon på kjøp av VLCCen Blue Opal for $83,4 mill. fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. BW Offshore har utført detaljerte engineering studier og inspeksjon av skipet siden 4. kvartal 2012 og evaluerer p.t. flere FPSO prosjekter der skipet kan passe. I ukeblikk 18.11.2013 rapporterte vi salget av skipet, og da til Navios, Hellas til pris $83 mill. Men BW satt tydeligvis med en kjøpsopsjon eller lignende. Skipet er bygget i 2012 ved Daewoo og har dw på 320.105 tonn.

PSV fartøyet Siem Atlas på ca. 4.700 dwt bygget 2013 i Brasil er chartret av Petrobras for to år med befrakters opsjon ytterligere to år. Brutto verdien av kontrakten for den faste perioden er ca. $26 mill.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-52 var 7.100 tonn (22.644 tonn uken før) til pris kr. 50,58 (48,52) per kg. Dette var den høyeste ukeprisen på mange år.

Bulk carrier flåtevekst i 2013 ble 6,2% mot 11,1% i 2012, 14,2% i 2011 og 16,5% i 2010 som var toppen. For 10 år siden, like før den lange oppgangsperioden startet, var årlig flåtevekst 2,9%.

Tankflåtens netto flåtevekst for 2013 ble på kun 2%, − ned fra 3,9% i starten på året.

Prisen på amerikansk olje steg til over $100 per fat for første gang siden oktober etter at de siste tallene for lagrene viste nedgang. WTI for februar nådde $100,56 per far, og tall fra Energy Information Agency viste at lagrene av råolje falt med 4,7 mill. til 367,6 mill. fat for uken som endte 20 desember. Produksjon av olje nådde 8,1 mill. fat/dag sist uke, − det høyeste nivået siden september 1988.

En av de største oljeprodusentene fra skifer i USA, Contintal Resources, tror at oljeprisen vil holde seg i $90/100 området for amerikansk olje. Hvis prisen skulle falle ned mot $70 per fat, kan det by på problemer for produksjonen.

Et godstog med råolje fra Bakken feltet i USA avsporet i Nord-Dakota, noe som førte til en eksplosjon. To lignende hendelser tidligere i 2013 har nå ført til at undersøkelse blir igangsatt. Det antydes at Bakken olje kan være lettere antennelig enn tidligere antatt. Volumet av råolje som transporteres med jernbane har økt raskt de siste årene i takt med skifer utviklingen.

Newcastle (Aust) er verdens største eksporthavn av kull. Eksporten over terminalene Carrington og Kooragang endte på 109,2 mill. tonn i 2013 hvilket er opp fra 105,9 mt i 2012. Turn-around tid i havn var i gjennomsnitt 7,05 dager i 2013 mot 11,0 dager i 2012. Gjennomsnittlig kø av ventende skip var 18 skip i 2013 mot 30 i 2012. Gjennomsnittlig skipningsstørrelse var 91.000 tonn.

I desember 2013 falt turn-around tiden til 5,2 dager i snitt, og køen skip var 12 i snitt. Med andre ord, congestion har avtatt betydelig i løpet av året.

Dårlig vær berørte jernmalmeksporten fra Brasil mot slutten av 2013. Det har vært både jordras og oversvømmelser. Vale estimerer at eksporten av 3 til 4 mill. tonn er blitt berørt. I perioden januar til november 2013 eksporterte Brasil totalt 298 mill. tonn jernmalm, opp med 1% fra samme periode året før.

Korneksporten fra USA øker kraftig. Seks av de åtte ukene i perioden 24.10 til 19.12 ga det høyeste tallet for tilsvarende uke de siste 14 årene. 2013-14 sesongen begynner å ligne på 2010-11 da det også ble satt mange nye eksportrekorder – faktisk totalt 18 av ukene for det markedsåret.

Ifølge foreløpige tall falt container volumet i Rotterdam med 1,7% i 2013 i forhold til året før, − til tross for en viss oppgang i andre halvår. Nedgangen skyldes lavere etterspørsel på forbruksnivå i Europa.

Ikke bare Remotely Operated Vehicles men også Remotely Operated Vessels? Rolls-Royces avdeling for marine innovation mener, ifølge Financial Times, at det kan ha mye for seg å utvikle skip som kan opereres uten mannskap. Uten innredning, redningsutstyr, bysse etc vil det bli store besparelser, og det kan føre til mer plass for last samt at skipet vil bli lettere som igjen betyr bunkers reduksjon.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).