05.05.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto årlig flåtevekst for tank per slutten av april var beskjedne 1%. Det bør love bra for markedsbalansen.
VLCC.
Markedet fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen holdt seg uforandret sist uke med inntjening på ca. $12.500 per dag.
Suezmax.
For mye ledig tonnasje presser ratene nedover fra Vest-Afrika til US Atlantic til ca. $9.000 per dag på time charter basis.
Aframax.
Markedet i Caribbean til US Gulf bedret seg fra ca. 10.000 til ca. $17.500 per dag i løpet av uken.
Nordsjømarkedet for korte reiser har kommet ned på 4-sifret tall, ca. $8.500 per dag.
Markedet for 80.000 tonn fra Indonesia til Japan ligger på ca. $18.000 som er ned med $3.000 fra uken før.
Clean laster ca. 55.000 tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan var noe bedre, men inntjeningen er ikke høyere enn $10/11.000 per dag.
Products.
Traden fra Europa til USAs østkyst bedret seg noe, men ligger ikke høyere enn ca. $4.500 i inntjening.
Kombinert med last fra US Gulf tilbake til Europa kommer inntjeningen opp i $11.000 per dag, hvilket er høyere enn uken før, men langt lavere enn markedet nå i vår.
50.000 tonns laster fra Caribs til US Gulf viser resultat på ca. $9.000 per dag.
I Østen holder Singapore til Japan seg på vel $10.000 for 30.000 tonn last.
Time charter. Stena Weco chartret Gan-Triumph 51.561 dwt for 6 måneder til $12.000 per dag for føret to måneder og deretter $14.000 per dag. Befrakter har opsjon på ytterligere 6 måneder.
Periode. PDVSA sluttet Horizon Armonia bygget 2008 47.449 dwt for 2 år opsjon 1 år til $16.950 per dag.
LPG – VLGC.
Etter en periode med de høyeste spot ratene noen gang, mener en megler at markedet kan ha nådd toppen. Midt-Østen til Japan ligger nå på ca. $125 per tonn, eller ca. $110/112.000 per dag på time charter basis. Markedet i Atlantic ser imidlertid ut til å holde seg like sterkt.
Offshore.
Riggforflytninger betalte ca. £60.000 i dagrate og flere anchor handlere ble sluttet på P&C betingelser. PSV fartøyer blir gjort til både £15.000 og £8.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).