03.11.2014 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto flåtevekst var i oktober 5,8% fra samme måned i 2013, opp fra septembers 5,6%.
Capesize.
Oppgangen fortsatte helt til $25.800 per dag i snitt for time charter rutene, men stoppet opp de siste dagene av uken. Markedet stiger både i Atlantic og Pacific hvilket skulle tyde bra. På den annen siden har nivået økt fra $9.500 til dagens nær $26.000 i løpet av bare to uker.
Det synes ikke som om operatørene føler seg altfor fristet til å befrakte inn skip på lengre perioder, noe som tyder på usikkerhet om markedet fremover.
Markedet i oktober var i gjennomsnitt på $14.660 per dag, ned fra $15.970 i september.
Panamax.
Markedet har nå steget tre uker på rad og ligger på $9.900 per dag. Man må tilbake til februar for å finne slike tall. Og for første gang på lang tid gjør Panamax det bedre enn Supramax.
Men heller ikke her ser det ut til at befrakterne er overbevist om at den utviklingen skal fortsette, − i hvert fall blir det ikke rapportert periode forretninger.
Markedet i oktober var i gjennomsnitt på $7.950 per dag mot $6.890 måneden før.
Supramax.
Endelig kan det se ut til at markedet snur for denne størrelsen, og da var raten kommet ned på $9.320 per dag.
WBC chartret Port Elisabeth 55.701 dwt for 4-6 måneder til $10.750 per dag levering i Far East.
Markedet i oktober var i gjennomsnitt på $9.910 per dag mot $10.640 måneden før.
Short-sea.
Markedet falt med 25 cents til ca. $24 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men holder seg på ca. $20 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).