03.11.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Netto flåtevekst var 0,7% i oktober fra samme måned i 2013, opp fra septembers 0,6%.

VLCC.

Uken ga en skikkelig opptur med inntjening på time charter basis på ca. $47.000 per dag for reiser til Far East – beste siden starten på året. Forklaringen skal være så enkel som stor lastetilgang. Også Atlantic har strammet seg til med blant annet gode rater for reiser fra Caribbean til Singapore.

Generell inntjening for året hittil er kommet opp i ca. $22/23.000 per dag mot vel $16.000 for hele 2013.

Periode. HMM chartret Smiti 281.000 dwt bygget 2005 for 2 år til $28.350 per dag.

Suezmax.

Markedet fra Vest-Afrika til US Atlantic tok seg opp igjen med time charter resultat på ca. $27/28.000 per dag. Generell inntjening for året hittil ligger på ca. $24.000 per dag som er langt høyere enn 2013s $15.500.

Aframax.

Caribs / US Gulf traden steg videre til fantastiske $43/44.000 nivåer.

Korte Nordsjøreiser nådde beste nivå på to måneder med ca. $22.000 per dag.

Middelhavet glimtet også til med tilsvarende time charter rate helt opp i $30.000 / pluss.

Også Østen markedet med Indonesia til Japan steg, og nå til ca. $26/27.000 per dag.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen fortsatte den positive utviklingen og gir nå inntjening på ca. $35/36.000 per dag for 75.000 tonn last til Japan. Det uttales at det sterke markedet gjør nå at skip ballaster til området fra Vest-Afrika og Brasil.

Handy product.

Europa til USAs østkyst steg videre til ca. $17/18.000 per dag, mens kombinasjonen med last tilbake fra US Gulf var litt ned på ca. $21/22.000 per dag grunnet svakere rate for returen.

Markedet for 50.000 tonn fra Caribs til US Gulf utviklet seg også positivt (samme som Aframax) med ca. $21.000 per dag på time charter basis.

En rapport sier at Black Sea-Mediterranean handysize freight rates basis 30.000 tonn nådde høyeste nivå på seks år. Lastemengden har økt kraftig, og det har vært store forsinkelser på grunn av uvær.

Periode. Morgan Stanley sluttet Alam Bakti 47.995 dwt bygget 2003 for 6 option 6 måneder til $14.000 per dag.

Horizon Diana 73.579 dwt bygget 2007 ble sluttet for ett år i direct continuation til Trafigura som skal betale $16.000 per dag.

LPG – VLGC.

Første del av uken ga fallende rater fra Midt-Østen Gulfen til Japan, ned på $89 per tonn, men mot slutten av uken snudde markedet og nærmet seg $100 igjen. Så her gjaldt det om å slutte på riktig tidspunkt. Inntjeningen svinger således mellom $75.000 og $90.000 per dag.

Periode markedet for ett år antas ligge på $62/63.000 per dag for et moderne skip. Det apporteres at Oriental Energy sluttet tre Petredec nybygg for 10 års t/c med levering i 2016 uten at raten rapporteres.

LNG periode raten synes å stige videre − nå kanskje til ca. $70.000 per dag for ett års time charter.

Offshore.

AHTS markedet varierte mellom £80.000 og £35.000 per dag for rigg forflytninger. PSV markedet steg med slutninger i området £11/14.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).