03.08.2015. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Voksende tonnasjelister førte til ratenedgang til ca. $55.000 i tilsvarende daglig time charter resultat for traden fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen. Til tross for det sterke markedet var denne ukens inntjening den dårligste siden 1. mai.
Teoretisk inntjening for utvalgte VLCC trades ligger hittil i år på ca. $56.000 per dag mot $27.000 for hele 2014.
Suezmax.
Vest-Afrika til Middelhavet holder seg på ca. WS 75 for 130.000 tonn som gir ca. $37.000 per dag. Vest-Afrika til USAs østkyst gir ca. $32.000 i daglig resultat – svakeste siden 17. april.
Teoretisk inntjening for utvalgte Suezmax trades ligger hittil i år på ca. $48.000 per dag mot $28.000 for hele 2014.
Aframax.
Caribs / US Gulf markedet holder seg på ca. $30.000 per dag time charter.
Reiser innen Nordsjøområdet svekket seg noe til inntjening ca. $23.000 per dag – laveste siden oktober.
Også farten fra Indonesia til Japan var noe ned – til ca. $31.000 per dag i inntjening-
Teoretisk inntjening for utvalgte Aframax trades ligger hittil i år på ca. $40.000 per dag mot $24.500 for hele 2014.
Periode. Scorpio sluttet Vallesina eller Valfoglia bygget 2009 på 109.060 dwt for 2 år til $26.000 netto per dag.
Clean traden fra Midt-Østen Gulfen til Japan for 75.000 t last holder seg på sterke rater, - oppunder $50.000 per dag i inntjening.
Product.
Laster fra Nord-Europa til US Atlantic Coast holder seg fortsatt på ca. $24.000 per omgjort til time charter basis. Kombinasjonen med last fra US Gulf tilbake er oppe i ca. $32.000 per dag.
Gjennomsnittlig inntjening hittil i år for MR typen er ca. $22.000 per dag, hvilket er $10.000 høyere enn snittet for hele fjoråret.
50.000 tonn fra Caribbean til US Gulf var noe svakere denne uken, men gir likevel ca. $26.000 per dag i resultat.
LPG – VLGC.
Baltic index raten for leg’en fra Midt-Østen Gulfen til Japan har i sommer vært helt oppe i $136 per tonn / ca. $135.000 pd i inntjening. Nå ligger disse nivåene på ca. $118 per tonn hhv. $115.000 per dag.
Noen meglere er bekymret over antallet ledige skip, men siste uke ble ganske travel og reduserte tilbudet av ledig tonnasje. Det hersker usikkerheten om veien fremover. I bakgrunnen lurer de mange nybyggene som vil komme i år og neste år.
Offshore.
De slutningene som har vært rapportert denne uken, var skuffende bortsett fra en PSV til ca. £8.000 i dagrate, men andre PSV’er ble gjort til £3/4.000. Anchor handlere ble sluttet til £6.000 og £10.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).