02.06.2014 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bulk carrier netto flåtevekst siste 12 måneder holder seg omtrent uforandret på 5,8% år/år. For ett år siden var tallet 8,4%.
-
Capesize.
Spot markedet var $11.600 per dag i gjennomsnitt i mai. Markedet denne uken var retningsløst, opp og ned annenhver dag og befinner seg nå på ca. $11.000.
Panamax.
Spot markedets gjennomsnitt i mai var $7.700 per dag. Markedet i årets 5 første måneder ble da $9.100. Hele 2013 ga $9.500 per dag til sammenligning.
Toppårene var 2007 og 2008 med $56.850 hhv. $48.650 per dag.
Denne uken sluttet på $7.000, ned med $1000 i løpet av uken.
Periode. Coronis 74.381 dwt bygget 2006 ble sluttet for ca. ett år til $11.550 per dag med levering i Indias østkyst. Raten må sies å være skuffende til tross for at den ligger godt over spot markedet p.t.
Supramax.
Mai markedet var på $9.300 per dag i gjennomsnittt, - den laveste månedsraten siden mai 2013. Måneden endte på ca. $8.700 per dag etter nok en uke med nedgang.
Periode. J Lauritzen sluttet Teal Bulker 57.903 dwt bygget 2014 for 2 år til $13.000 per dag med prompt levering i Stillehavsregionen. Det er lenge siden sist rapporterte forretning for denne varigheten, men raten må sies å være brukbar på dagens marked.
Zoitsa Sigala 63.500 dwt ble sluttet for periode 11-15 måneder til indeksbasert rate, BSI + 17% - det forteller vel bare at begge parter er usikre på markedet fremover.
Short-sea.
Markedet falt med 25 cents til ca. $25,75 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania og med 50 cents til ca. $22 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).