02.06.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tank flåteveksten nesten i null. Netto flåtevekst siste 12 måneder per ende mai var på 0,4% - på samme tid i fjor var 12-måneders veksten 3,6%.

Frontline Ltd hadde gjennomsnittlig time charter equivalent fra spot- og periode markedene i første kvartal på $32.700 per dag for VLCC skipene og $27.700 for Suezmax tankerne. Begge tallene er kraftig forbedring fra foregående kvartal. Cash breakeven ratene for resten av 2014 er ca. $25.200 hhv. $17.800 per dag.

-

VLCC.

Med mye ledig tonnasje i Midt-Østen Gulfen holdt ratene seg kanskje bedre enn ventet, men falt likevel til WS 32 retning Far East som ikke gir mer enn ca. $3.000 per dag på time charter basis, - laveste nivå siden august i fjor. Dermed reduseres også inntjeningen hittil i år til i underkant av $23.000 per dag.

Suezmax.

Forbedringen fortsatte for traden fra Vest-Afrika til US Atlantic og nå til ca. $21.000 per dag på time charter basis, høyest siden slutten av januar. Inntjeningen etter fem måneder i 2014 viser ca. $23.500/24.000.

Aframax.

Markedet fra Caribbean til US Gulfen er fortsatt bra, ca. $20.000 per dag.

Korte Nordsjøreiser nærmer seg nå $6.000 i inntjening.

Indonesia til Japan holder seg på $16.500/17.000 nivåer, mens clean reiser 75.000 tonn last svekket seg fra AG til Japan til vel $14.000 per dag time charter equivalent.

Product.

Svakere i Atlantic med Europa til USA østkyst hele nede i ca. $4.000 per dag, og kombinasjonen med US Gulf tilbake til Europa ca. $8.000 per dag idet raten for østgående leg også svekket seg.

50.000 tonn fra Caribs til US Gulf falt med 10 poeng, og dermed er time charter return nede på under $11.000 per dag.

Singapore til Japan 30.000 tonn gir ca. $10.000 basis WS 115.

LPG – VLGC.

Er markedet fra AG til Japan på vei oppover igjen. Kanskje hadde ratene falt for mye. I hvert fall økte raten denne uken til ca. $85 per tonn, eller ca. $63/65.000 per dag på time charter. Når det er sagt, tror mange befraktere at markedet skal videre ned ...

Offshore.

"PandC" - private and confidential – synes å være the name of the game denne uken. Ikke mange dagrater ble rapportert. En AHTS ble sluttet til £25.000, en annen til £12.500, men de fleste altså basis P&C. Det samme gjelder PSV markedet, men ratene som ble rapportert lå under £10.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).