02.06.2014 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
Flere skip skal være i forhandlinger, så ventelig vil antallet rapporterte salg øke fremover.
VLCC. Samho Crown 300.482 dwt bygget 1996 Hyundai H.I. med dobbelt skrog er solgt for $22 mill. på auksjon etter arrest i Dubai. Prisen er høy i forhold til:
Ryuho Maru 281.050 dwt bygget 1999 I.H.I., double hull er omsatt for $21,7 mill. til gresk kjøper. Men denne prisen er også god.
IMO II tankeren Strimon 49.997 dwt bygget 2013 STX Shipbuilding er solgt for $36 mill. til Ardmore.
Lobelia (IMO III) 37.264 dwt bygget 2001 Hyundai Mipo er solgt for ca. $11,5 mill.
For et par uker siden rapporterte vi at IMO III skipene Valpadana og Valdaosta på ca. 26.200 dwt bygget 2002 Shina S.B.var solgt for $14,5 mill. hver. Nå rapporteres de igjen som solgt med visse forbehold for $14 mill. hver.
Comination carrier.
Ore/oiler E Whale 319.869 dwt bygget 2010 Hyundai H.I. er rapportert solgt for $61 mill. Skal man sammenligne prisen med tank eller bulk? En 5 år gammel VLCC antas ligge på ca. $75m. Ser man på rene malmskip, ble de berømte (beryktede) Vale 400.000 tonnerne kontrahert til mellom $115 og $140 mill. Flere andre skip i samme størrelsen samt noen på vel 300.000 dwt ble bygget for godt over $100 mill. hver. Moderne O/O skip er det imidlertid få av, og her avgjøres vel prisen av kjøperens interesse og behov for nettopp denne typen skip. I E Whale tilfellet er ikke kjøpers identitet oppgitt.
Gass.
Eeklo 29.458 dwt 37450 cbm bygget 1995 Kawasaki S.B. sikret seg pris på ca. 33 mill. fra Global United.
Salg. Bulk carriers.
Panamax. Mitsubishi Corporation har solgt sine to resterende nybygg: King Santos 82.624 dwt og King Seattle 82.566 dwt som begge skal leveres i 2014 fra STX Shipbuilding til Golden Union. Samme kjøper anskaffet seg nylig de to andre skipene og betalte da $33 mill. per skip. Prisen for dagens salg har ikke blitt rapportert.
Grain Pearl ex Harbour Well 81.630 dwt bygget 2013 SSC Guangzhou Longxue Shipbuilding, Kina er solgt for $27,5 mill. Som vanlig ligger Kina-bygde skip lavere i pris enn eksempelvis Japan eller S. Korea som byggested.
Renascentia 74.732 dwt bygget 1999 Hudong S.Y.er omsatt for $11,2 mill. til sør-koreansk kjøper med SS/DD due i juli.
Supramax. Father Neptune 55.700 dwt bygget 2009 Mitsui, Japan, 4x30 t. kraner er solgt for $25,5 mill. til Hellas. Dette er uforandret fra forrige salg.
Western Singapore 52.239 dwt bygget 2003 Tsuneishi Cebu, 4x30 t. kraner er solgt for $17,5 mill. til India.
Handysize. Lord Curzon 27.868 dwt bygget 1997 Naikai S.B. 4x30 t. kraner sikret seg pris på ca. $8,8 mill. fra kinesisk kjøper.
Car carriers.
B Ladybug 27.003 dwt 7600 cars bygget 2011 Hyundai Samho er solgt for ca. $56 mill. til G.M.T, og søsterskipet A Ladybug også bygget 2011 er solgt for samme pris til Dong-A Tanker
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).