02.02.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Netto flåtevekst for tankflåten i januar var 1,6% fra januar i fjor. Det er meget lavt, men likevel det høyeste tallet siden januar 2014.

VLCC.

Befrakterne klarte å redusere raten fra Midt-Østen Gulfen til Far East til WS 62 som regner ut til ca. $65.000 per dag på time charter basis.

Periode. Shell chartret to skip, Front Century 299.998 dwt bygget 1998 for 15 måneder til $42.500 per dag og Victory 1 299.089 dwt bygget 2001 for 2 år til $40.000 per dag.

Suezmax.

Markedet fra Vest-Afrika steg til ca. $44.000 per dag for laster til USA og til ca. $47.000 til Middelhavet.

Aframax.

Inntjeningen for reiser fra Caribs til US Gulf ble redusert med ca. $6.500 fra foregående uke til ca. $34/35.000 per dag.

Nordsjømarkedet svekket seg også og her til ca. $31.000 per dag på t/c basis.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan var bedre betalt med WS 105, eller ca. $30.000 per dag – opp med ca. $8.000.

Raten for Panmax laster på ca. 50.000 tonn fra Caribbean til US Gulf steg og ga ca. $34/35.000 per dag i inntjening.

Product.

Raten vestgående i Nord-Atlanteren har falt uke for uke siden 12. desember, men holder seg likevel bra med ca. $18.000 per dag.

Kombinert med last tilbake fra US Gulf til Europa holdt inntjeningen seg på ca. $23.000 per dag.

LPG – VLGC.

Raten fra Midt-Østen Gulfen til Japan nådde en topp på ca. $87 per tonn midt i uken, men falt så de neste dagene til ca. $82 som betyr inntjening midt på $70.000-tallet. Det meldes likevel om sterk etterspørsel.

Aktiviteten i Atlantic har ikke vært like stor, men flere laster er blitt sluttet for lange distanser, til sør-øst Asia og Fjerne Østen, som tar flere skip vekk fra markedet og kan føre til høyere rater etter hvert.

Offshore.

Raten for riggforflytninger falt igjen til £10/11.000 per dag, og flere slike slutninger ble rapportert. PSV ratene var rapportert til lave nivåer, £3.5.00/5000. Mange forretninger ble gjort på P&C basis.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).