02.01.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Markedet i årets siste kvartal førte gjennomsnittsinntjeningen for forskjellige trading ruter opp i over $27.000 per dag for 2014. Årets siste uke var intet unntak med time charter inntjening på ca. $56.000 per dag. 2014 ble dermed langt bedre enn 2013 da inntjeningen lå på vel $16.000 per dag.

Suezmax.

Denne sektoren har innhentet like høye daglige rater som storesøstrene, og med lavere investeringsutgifter har skipene her således gjort det enda bedre. Snittet for året for flere trades oppgis til ca. $27.500 per dag for hele 2014 ($15.500 for 2013), -- og ca. $60.000 for denne uken.

Aframax

inntjeningen for 2014 ble ca. $24/25.000 per dag og avsluttet året med nivåer på ca. $36.000. Til sammenligning var ikke 2013 bedre enn ca. $14.100 per dag.

Clean inntjeningen for denne størrelsen var ikke like bra med ca. $18.000 per dag for 2014. Årets siste uke ga nivåer på ca. $24.000 per dag.

Product – handy.

Laster fra Europa til USAs østkyst betaler fortsatt gode rater med inntjening på ca. $26.000 per dag. Kombinert med last tilbake til Europa fra US Gulf, gir dagens rater inntjening på ca. $39.000. Også her har 4. kvartal hjulpet på gjennomsnittet for året som ligger på vel $12.000 per dag, som likevel er ca. $1.000 lavere enn 2013.

LPG – VLGC.

2014 var som kjent et svært godt år for denne typen skip som tradet spot markedet.

Benchmark raten for Midt-Østen Gulfen / Japan var i gjennomsnitt $91per m. tonn, opp med 56% fra året før. Toppen ble sett i juli med $149 per tonn. Omregnet til time charter kom året ut med ca. $75/80.000 per dag for de mest moderne skipene, men er nå nede til lavt på $50.000-tallet, eller ca. $60 per m.tonn.

LNG’ene er nok ikke like fornøyd med 2014 med stadig fallende rater, og antatt inntjening nå under $70.000 per dag for ett års time charter.

Offshore.

Dagratene ligger på ca. £5/5.500 enten man snakker Anchor handlere eller plattform forsyningsskip.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).