01.12.2014 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Svak utvikling for stålproduksjonen i verden i oktober med Kina på minus 0,3% år/år, Japan minus 1,7% og Tyskland minus 5,9%.
Netto årlig flåtevekst for bulk carriers per slutten av november falt til 5,4% (5,8%). Årlig flåtevekst for 2013 og de tre årene før var til sammenligning 6,2%, 11,1%, 14,2% og 16,5%. 2014 blir året med lavest netto flåtevekst siden 2003.
Capesize.
Gjennomsnittet på time charter for november var $23.019 per dag – den beste måneden siden desember 2013. Når det er sagt, falt Capes indeksen med 39% i løpet av november, og inntjeningen på time charter basis er kommet ned på $15.400 per dag.
Panamax.
For Panamax vedkommende var november den beste måneden siden februar med $8.990 per dag.
Denne uken steg markedet med $500 til ca. $8.940 per dag.
En periode slutning ble også gjort: Donghae Star 82.861 dwt bygget 2012 ble sluttet for ett år til $9.500 per dag levering Far East.
Klaveness chartret Fu Min bygget 1997 72.437 dwt for 4-6 måneder til $9.000 per dag levering Kina.
Supramax.
Supramax måtte nøye seg med $9.520 som daglig gjennomsnitt i november – ned fra $9.910 i oktober. Ratene steg denne uken med $500 og er igjen over $10.000 med $10.300 per dag.
Periode. Yangze 6 på 63.478 dwt bygget 2014 ble sluttet for ett år med opsjon nok ett år til $11.650 per dag og for opsjonen $12.150 med prompt levering i Kina.
Short-sea.
Markedet har kommet opp på ca. $24,75 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og til ca. $20,75 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).