01.12.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For tank var netto flåtevekst per slutten av november 1,3% år/år – en liten økning fra de foregående månedene, men fortsatt en fin utvikling med tanke på fraktmarkedet fremover.
Frontline flåtens gjennomsnittlige time charter equivalent for 3. kvartal var $24.600 per dag for VLCCene og $18.600 for Suezmaxene – kraftig opp fra kvartalet før ($13.900 og $12.400). Selskapet foretok vessel impairment tap på $41,5 mill. i perioden, og netto resultat for kvartalet ble minus $59,6 mill.
VLCC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen fortsatte oppover til over $60.000 per dag på time charter basis (WS 66) for lossing i Far East. Ifølge våre ukentlige noteringer er dette høyeste inntjening på 4,5 år.
Den generelle inntjeningen for flere ruter økte også - til mid-$50.000 per dag. For året hittil er snittet kommet opp i over $24.000.
Suezmax.
Uken ga tilbakeslag fra fenomenale $75.000 forrige uke (høyeste siden 2008) til ca. $40.000 per dag for Vest-Afrika til US Atlantic. Snittet for flere trades holdt seg på godt over $40.000.
Aframax.
Caribs til US Gulf falt tilbake til ca. $29.000 (likevel sterkt)
Inter-North Sea hadde samme utvikling til ca. $28.000 per dag
Indonesia til Japan ligger på ca. $36.000 per dag.
Clean traden fra AG til Japan holdt seg på ca. $27.000 per dag på time charter basis for 75.000 tonn last.
Periode. Teekay chartret Desh Bhakt 113.928 dwt bygget 2003 for ett år med to opsjoner hver på 3 måneder til $18.500 per dag og $19.250 for opsjonene levering østkysten India.
Handy product.
Man må tilbake til Sandy orkanen i november 2011 for å finne høyere rater for laster fra Nord-Europa til US Atlanthavskyst som nå er oppe i ca. $33.000 per dag omregnet til time charter (WS 220 for 37.000 tonn).
Det brakte rundtur kombinasjonen med last tilbake fra US Gulf opp i $24.000 per dag.
50.000 tonns laster fra Caribs til US Gulf holder seg på ca. $23-24.000 per dag.
Periode. Penfield forlenget charter for ett år med Radiant Sea 73.933 dwt bygget 2007 til $16.000 per dag pluss en form for profit sharing.
Chrisopigi Lady 71.818 dwt bygget 2005 fikk forlenget avtalen med Koch med 2 år til $17.250 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet i Midt-Østen Gulfen / India holder seg oppe til med inntjening på ca. $70.000 per dag retning Japan. I Atlantic er det mer usikkerhet, men fortsatt er ratene som blir gjort, svært gode.
Offshore.
Markedet utviklet seg svakt med mange forretninger gjort P&C. AHTS synes å ligger på £12-13000 nivåer og PSV på ca. £6.000 per dag.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).