01.02.2016 Bulk carriers.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Positivt på sikt. Bulk carrier netto årvis flåtevekst målt i deadweight tons er nå den laveste siden januar 2005 med ca. 21,0 mill. dwt. Målt i prosent av flåten er veksten kommet ned på 2,3% årlig i januar, laveste økning siden siden mai 2000.
… ikke positivt. Verdens stålproduksjon nådde 1.622,8 mill. tonn i 2015 som er 2,8% lavere enn i 2014. Produksjonen i Asia falt med 2,3% til 1.113,8 mt, og Kinas produksjon falt også med 2,3%. Kinas andrel av verdensproduksjonen var 49,5%, omtrent den samme som året før. Japan falt med 5%, mens den i EU var ned med 1,8%.
Produksjonen i desember viste år/år fall for Japan med 4,5%, Kina med 5,2% og EU ned med 8,3%.
(Stålproduksjonen i de største råvareimporterende landene er som kjent en svært viktig indikator for bulk carrier markedet).
-
Capesize.
Desperate tilstander. Gjennomsnittet for januar ble så lavt som $3.340 per dag som må være det laveste som har vært for dagens Capesize type skip.
Etter et lite løft de første dagene i uken, vendte pilen nedover igjen, og uken sluttet med snitt på under $2.800 per dag. En ting er mange salg til demolition, men tonnasje må også finne veien til bøyene hvis man skal klare å snu utviklingen.
Periode. Tyske RWE sluttet en riktig ‘storing’, Philadelphia på 206.040 dwt bygget 2012, for 11-14 måneder til $6.450 per dag levering i Østen. Tenk at rederiet låser inn det som klart må være en tapsforretning for så lang tid …
Panamax.
Gjennomsnittet for januar var $3.030 per dag. Igjen må man tilbake over 30 år for å finne lignende, og det var for en helt annen type Panamax skip.
Time charter spot havnet på $2.300 per dag sist uke. Samme kommentar som ovenfor.
Periode. Norden sluttet Navios Helios 77.075 dwt for ett år med rate basert på BPI pluss 6% levering S. Korea.
Supramax.
Gjennomsnittet for januar var $4.050 per dag – antagelig laveste månedstall som har vært for denne type skip.
Spot nivået nærmer seg det for storesøstrene og ligger nå under $3.200 per dag.
Short-sea.
Ratene holdt seg uforandret på ca. $19 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania og ca. 17,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).